Dział: Metody terapii logopedycznej

Działy
Wyczyść
Brak elementów
Wydanie
Wyczyść
Brak elementów
Rodzaj treści
Wyczyść
Brak elementów
Sortowanie

Jak wykorzystać nauczanie precyzyjne do wypracowania płynnych reakcji?

Bardzo często w programach terapeutycznych dla dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu zawarte są zalecenia, by dawać więcej czasu na reakcję (nawet aż 5 sekund). Nie zdajemy sobie sprawy, że te 5 s może zadecydować, czy uda nam się uzyskać samodzielną reakcję, czy będziemy musieli udzielić dodatkowego wsparcia. Jak zatem wypracować płynność reakcji?

Czytaj więcej

Zestaw M-Terapia jako wsparcie terapii logopedycznej

Autorzy prezentują zestaw M-Terapia i dostosowaną do niego metodę pracy. Wykorzystanie zestawu w pracy terapeutycznej zwiększa efektywność terapii i nauczania. Dodatkowo może stanowić interesującą nowość, przełamującą utarte schematy zajęć edukacyjnych, terapeutycznych i wspomagających.

Czytaj więcej

Przez zdrowy oddech do zdrowego ciała! Metoda Butejki jako sposób na naturalne wsparcie organizmu

W jaki sposób metoda oddechowa Butejki może pomóc w odzyskaniu zdrowego oddechu? Czy prawidłowy oddech to klucz do zdrowia? Do czego może prowadzić nieprawidłowe oddychanie? Zrób pierwszy krok w kierunku oddechu korzystnego dla Ciebie i Twoich pacjentów.

Czytaj więcej

Neuroflow ATS – właściwe rozpoznanie ryzyka CAPD i działania terapeutyczne

Przez wiele lat rodzice słyszeli na wywiadówkach: „Krzyś nie uważa na lekcji, nie rozumie. Jakby nie słyszał, co się do niego mówi…”, choć czułość słuchu okazywała się prawidłowa. Czy problem zniknął? Jak można pomóc dziecku?

Czytaj więcej

Trudności w karmieniu niemowląt po przebytym RSV oraz Covid-19

Po przebytym zapaleniu płuc spowodowanym przez wirusa RSV oraz po zakażeniu COVID-19 u niemowląt obserwowano pogorszenie jakości pobierania pokarmu. Jakie są konsekwencje? Jakie działania terapeutyczne należy podjąć w celu poprawy karmienia?

Czytaj więcej

Gry i zabawy wykorzystywane w terapii dyslalii (przegląd subiektywny)

Prezentuję przegląd pomocy logopedycznych wykorzystywanych w terapii dyslalii. Wybrałam je zgodnie z moimi upodobaniami: są to moje ulubione gry i zabawy oraz pomoce, które nie tylko oferują bogactwo merytoryczne, ale też zapewniają zaanga- żowanie i aktywność dziecka.

Czytaj więcej

Sapafa f pim, pam, pom”. Ćwiczenia logorytmiczne w terapii mowy bezdźwięcznej – studium przypadku

Autorka dzieli się doświadczeniami w pracy z dwójką dzieci prezentujących mowę bezdźwięczną. Okazało się, że najskuteczniejszą metodą wspierającą postępowanie logopedyczne jest logorytmika, ponieważ oferuje wiele okazji do zabaw.

Czytaj więcej

Diagnostyka zaburzeń ustno-twarzowych w świetle światowych narzędzi badawczych

Rozwój terapii miofunkcjonalnej skłania terapeutów do poszukiwania narzędzi diagnostycznych, w tym przeznaczonych do diagnostyki dzieci, młodzieży i dorosłych. Konieczność oceny sprawności funkcji w obrę- bie twarzoczaszki jest warunkiem niezbędnym do przeprowadzenia badania miofunkcjonalnego, pozwalającego na określenie deficytu ustno-twarzowego i wyznaczenie odpowiednich oddziaływań terapeutycznych. Wydaje się ważne, aby ocena funkcji ustno-twarzowych wyrażona była w języku zrozumiałym również dla innych specjalistów.

Czytaj więcej

Terapia miofunkcjonalna – cele i rola w codziennej praktyce

Przedmiotem terapii miofunkcjonalnej są podstawowe czynności w obrębie narządu żucia, a więc baza motoryczna dla rozwoju mowy, prawidłowego kształtowania się łuków zębowych i dróg oddechowych. W gabinetach logopedycznych i neurologopedycznych coraz częściej pojawiają się pacjenci skierowani przez innych specjalistów (laryngologów, foniatrów, fizjoterapeutów, osteopatów, ortodontów) na tę terapię. Jakie są objawy zaburzeń miofunkcjonalnych w obrębie poszczególnych funkcji prymarnych? Jakie są cele terapii miofunkcjonalnej? Na czym polega i do kogo jest skierowana?

Czytaj więcej

Logopedyczne metody wspierania sprawności językowej osób w podeszłym wieku

Kondycja fizyczna osób w wieku senioralnym jest zróżnicowana, ale niezależnie od niej, w procesie starzenia się dochodzi do naturalnych zmian intelektu, osobowości, pamięci oraz języka. Zadaniem gerontologopedii jest zaproponowanie osobom w podeszłym wieku atrakcyjnych narzędzi terapeutycznych, które sprawią, że ich możliwości komunikacyjne będą przebiegały jak najdłużej bez zakłóceń.

Czytaj więcej

Zaburzenia czytania i pisania z perspektywy logopedy praktyka

Współcześnie pisanie i czytanie jest wyznacznikiem cywilizowanego świata. Problemy, jakie stwarza nabywanie tych umiejętności, są dużym polem do pracy dla logopedów. Jakie zatem narzędzia i rozwiązania najlepiej stosować, by pacjenci odnosili sukcesy w tych dziedzinach?

Czytaj więcej

Stymulacja słuchowa w terapii logopedycznej

Człowiek najpierw uczy się słuchać, zanim nauczy się mówić. Prawidłowy rozwój narządu słuchu jest niezwykle ważny w późniejszym procesie słyszenia i rozumienia mowy. Jak kształtuje się słuch? Jakie ćwiczenia mogą pomóc w jego prawidłowym rozwoju?

Czytaj więcej