Bardzo często w programach terapeutycznych dla dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu zawarte są zalecenia, by dawać więcej czasu na reakcję (nawet aż 5 sekund). Nie zdajemy sobie sprawy, że te 5 s może zadecydować, czy uda nam się uzyskać samodzielną reakcję, czy będziemy musieli udzielić dodatkowego wsparcia. Jak zatem wypracować płynność reakcji?
Dział: Metody terapii logopedycznej
Autorzy prezentują zestaw M-Terapia i dostosowaną do niego metodę pracy. Wykorzystanie zestawu w pracy terapeutycznej zwiększa efektywność terapii i nauczania. Dodatkowo może stanowić interesującą nowość, przełamującą utarte schematy zajęć edukacyjnych, terapeutycznych i wspomagających.
W jaki sposób metoda oddechowa Butejki może pomóc w odzyskaniu zdrowego oddechu? Czy prawidłowy oddech to klucz do zdrowia? Do czego może prowadzić nieprawidłowe oddychanie? Zrób pierwszy krok w kierunku oddechu korzystnego dla Ciebie i Twoich pacjentów.
Przez wiele lat rodzice słyszeli na wywiadówkach: „Krzyś nie uważa na lekcji, nie rozumie. Jakby nie słyszał, co się do niego mówi…”, choć czułość słuchu okazywała się prawidłowa. Czy problem zniknął? Jak można pomóc dziecku?
Po przebytym zapaleniu płuc spowodowanym przez wirusa RSV oraz po zakażeniu COVID-19 u niemowląt obserwowano pogorszenie jakości pobierania pokarmu. Jakie są konsekwencje? Jakie działania terapeutyczne należy podjąć w celu poprawy karmienia?
Prezentuję przegląd pomocy logopedycznych wykorzystywanych w terapii dyslalii. Wybrałam je zgodnie z moimi upodobaniami: są to moje ulubione gry i zabawy oraz pomoce, które nie tylko oferują bogactwo merytoryczne, ale też zapewniają zaanga- żowanie i aktywność dziecka.
Autorka dzieli się doświadczeniami w pracy z dwójką dzieci prezentujących mowę bezdźwięczną. Okazało się, że najskuteczniejszą metodą wspierającą postępowanie logopedyczne jest logorytmika, ponieważ oferuje wiele okazji do zabaw.
Rozwój terapii miofunkcjonalnej skłania terapeutów do poszukiwania narzędzi diagnostycznych, w tym przeznaczonych do diagnostyki dzieci, młodzieży i dorosłych. Konieczność oceny sprawności funkcji w obrę- bie twarzoczaszki jest warunkiem niezbędnym do przeprowadzenia badania miofunkcjonalnego, pozwalającego na określenie deficytu ustno-twarzowego i wyznaczenie odpowiednich oddziaływań terapeutycznych. Wydaje się ważne, aby ocena funkcji ustno-twarzowych wyrażona była w języku zrozumiałym również dla innych specjalistów.
Przedmiotem terapii miofunkcjonalnej są podstawowe czynności w obrębie narządu żucia, a więc baza motoryczna dla rozwoju mowy, prawidłowego kształtowania się łuków zębowych i dróg oddechowych. W gabinetach logopedycznych i neurologopedycznych coraz częściej pojawiają się pacjenci skierowani przez innych specjalistów (laryngologów, foniatrów, fizjoterapeutów, osteopatów, ortodontów) na tę terapię. Jakie są objawy zaburzeń miofunkcjonalnych w obrębie poszczególnych funkcji prymarnych? Jakie są cele terapii miofunkcjonalnej? Na czym polega i do kogo jest skierowana?
Kondycja fizyczna osób w wieku senioralnym jest zróżnicowana, ale niezależnie od niej, w procesie starzenia się dochodzi do naturalnych zmian intelektu, osobowości, pamięci oraz języka. Zadaniem gerontologopedii jest zaproponowanie osobom w podeszłym wieku atrakcyjnych narzędzi terapeutycznych, które sprawią, że ich możliwości komunikacyjne będą przebiegały jak najdłużej bez zakłóceń.
Współcześnie pisanie i czytanie jest wyznacznikiem cywilizowanego świata. Problemy, jakie stwarza nabywanie tych umiejętności, są dużym polem do pracy dla logopedów. Jakie zatem narzędzia i rozwiązania najlepiej stosować, by pacjenci odnosili sukcesy w tych dziedzinach?
Człowiek najpierw uczy się słuchać, zanim nauczy się mówić. Prawidłowy rozwój narządu słuchu jest niezwykle ważny w późniejszym procesie słyszenia i rozumienia mowy. Jak kształtuje się słuch? Jakie ćwiczenia mogą pomóc w jego prawidłowym rozwoju?