Zestaw M-Terapia jako wsparcie terapii logopedycznej

Metody terapii logopedycznej

Autorzy prezentują zestaw M-Terapia i dostosowaną do niego metodę pracy. Wykorzystanie zestawu w pracy terapeutycznej zwiększa efektywność terapii i nauczania. Dodatkowo może stanowić interesującą nowość, przełamującą utarte schematy zajęć edukacyjnych, terapeutycznych i wspomagających.

Praca z Musiconem, dzięki zaangażowaniu podstawowych zmysłów (wzrok, słuch i dotyk), zwiększa efektywność terapii i nauczania. Jest to narzędzie polisensoryczne, aktywizuje bowiem różne okolice mózgu, co wpływa na podniesienie efektywności terapii. Musicon naturalnie budzi ciekawość każdego człowieka, a w szczególności dziecka, niezależnie od jego możliwości poznawczych, intelektualnych czy ruchowych. Urządzenie to pozwala dzieciom na intuicyjną zabawę, tworzenie własnych kompozycji – i to nie tylko muzycznych. Wyglądem przypomina dużą pozytywkę z drewna, którą można zaprogramować, aby grała tak, jak zechce dziecko, terapeuta czy nauczyciel. 

Musicon został zaprojektowany przez Kamila Laszuka, a następnie zaprezentowany jako praca dyplomowa na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu w 2011 r. Od tego czasu powstały różnorodne moduły muzyczne i niemuzyczne składające się na zestaw Musicon1. Zestaw zauważono i doceniono w licznych krajowych i międzynarodowych konkursach designerskich i edukacyjnych2. W międzyczasie zrodził się też pomysł zastosowania zestawu w pracy terapeutycznej z dziećmi. 

POLECAMY

Obecnie trwają prace, aby na bazie instrumentu Musicon opracować innowacyjny zestaw terapeutyczno-edukacyjny M-Terapia, który – z wykorzystaniem podstaw muzykoterapii – będzie odpowiednim narzędziem terapeutycznym. Działania te są realizowane w ramach projektu „M-Terapia – innowacyjny zestaw terapeutyczny dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami i dysfunkcjami znoszący bariery w edukacji”. W niniejszym artykule zostanie przedstawiony wspomniany wyżej projekt oraz zestaw M-Terapia. Zostaną także zaprezentowane możliwości zestawu, wyniki wstępnych badań oraz pomysły dotyczące wykorzystania M-Terapii w pracy terapeutycznej, a szczególnie w terapii logopedycznej.

Projekt M-Terapia – główne założenia

Projekt „M-Terapia – innowacyjny zestaw terapeutyczny dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami i dysfunkcjami znoszący bariery w edukacji” jest realizowany przez M Sp. z o.o. w konsorcjum z Uniwersytetem im. Jana Kochanowskiego w Kielcach. Projekt trwa od września 2020 r. do czerwca 2023 r. i jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regiona...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.

700 artykułów online
11 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
70 numerów archiwalnych
5 filmów szkoleniowych
50 autorów – specjalistów
Forum Logopedy • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    Dr n. hum., neurologopeda, pedagog specjalny, neuroterapeuta Biofeedback, specjalista w zakresie zaburzeń komunikacji w mowie i piśmie u dzieci i dorosłych. Prowadzi zajęcia na studiach logopedycznych i liczne szkolenia dla logopedów. Wieloletni kierownik Studiów Logopedycznych i Neurologopedycznych w Wyższej Szkole Pedagogicznej im. J. Korczaka i Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Autorka kilkudziesięciu artykułów z zakresu logopedii, dwóch monografii: ,,Przyczyny zaburzeń artykulacji zlokalizowane w układzie obwodowym” oraz ,,Zaburzenia artykulacji u dzieci rozpoczynających naukę szkolną". Założycielka i opiekun merytoryczny Centrum Terapii Dziecka w Warszawie i Otwocku, ekspert w zakresie logopedii i pedagogiki specjalnej w MEN. W praktyce zawodowej specjalizuje się w diagnozie i terapii różnych zaburzeń mowy u dzieci i dorosłych, szczególnie w zakresie wczesnej interwencji logopedycznej, profilaktyki logopedycznej, opóźnienia rozwoju mowy, zaburzeń pochodzenia korowego oraz dyslalii.

    dr hab. prof. WSP; Nauczyciel akademicki i wieloletni pedagog – terapeuta, co ułatwia łączenie teorii z praktyką w poszukiwaniu optymalnego modelu pracy pedagogicznej. W kręgu jej zainteresowań znajdują się: diagnoza i terapia pedagogiczna, pomoc i poradnictwo psychologiczno--pedagogiczne oraz współpraca nauczycieli z rodzicami. Jest autorem 7 książek, kilkudziesięciu artykułów z zakresu własnych zainteresowań, uczestnikiem wielu naukowych konferencji, sympozjów, seminariów naukowych i metodologicznych, członkiem Sekcji Pedagogiki Społecznej przy PAN oraz członkiem Naukowego Towarzystwa Poradoznawczego we Wrocławiu.

    mgr inż. Współtwórczyni zestawu Musicon, absolwentka Wydziału Zarządzania i Inżynierii Produkcji o specjalności Przedsiębiorczość i Innowatyka Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. 

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI