Dział: Studium przypadku

Działy
Wyczyść
Brak elementów
Wydanie
Wyczyść
Brak elementów
Rodzaj treści
Wyczyść
Brak elementów
Sortowanie

Gdy zapach prowadzi do słowa – zastosowanie stymulacji węchowej Olfactor w terapii logopedycznej. Studium przypadku

W codziennej praktyce terapeutycznej coraz większą uwagę zwraca się na związek między oddychaniem przez nos, percepcją zapachów a funkcjonowaniem mowy. Nos to nie tylko droga oddechowa – stanowi również bramę do świata zapachów, które silnie aktywują struktury mózgowe odpowiedzialne za emocje, pamięć i przetwarzanie informacji językowej.

Czytaj więcej

,,Zamknij oczy, otwórz nos” – możliwości wsparcia funkcjonowania węchowego dziecka rozwijającego się w spektrum autyzmu. Studium przypadku

Ocena profilu węchowego – funkcjonowania węchowego, metodyki i narzędzi pracy z węchem, w zakresie diagnozy, profilaktyki i terapii logopedycznej – jest zagadnieniem wciąż mało docenianym (Marciniak-Firadza 2021). W literaturze podkreśla się rolę węchu w procesach poznawczych, mechanizmach pobudzania i hamowania ważnych dla kształtowania się procesów uwagi i pamięci, ale też regulacji behawioralnej (Futyma 2012; Borkowska 2018). Z uwagi na powiązanie ze strukturami limbicznymi wiąże się go ze światem emocji, ale również traktuje jako ,,niewidzialny kod komunikacji społecznej” (Nadulska, Borowicz 2016). Badanie profilu węchowego jako pogłębione badanie logopedyczne (Hamerlińska 2019) poszerza perspektywę diagnostyczną, jednocześnie pozwala na lepsze zrozumienie niektórych uwarunkowań funkcjonowania społeczno-emocjonalnego, co uzasadnia jego wykorzystanie także w odniesieniu do osób o atypowej ścieżce rozwoju.

Czytaj więcej