Jakie czynniki warunkują zdrowie fizyczne i psychiczne, pozwalają funkcjonować na najwyższym możliwym poziomie intelektualnym? Jakie działania z zakresu profilaktyki logopedycznej – realizowanej w środowisku zarówno domowym, jak i edukacyjnym – można podjąć, aby wspomóc rozwój mowy, a tym samym szeroko pojętej komunikacji? Próbę udzielenia odpowiedzi na te pytania stanowią m.in. artykuły opublikowane na łamach „Forum Logopedy” (nr 68 z lipca–sierpnia 2025 r.). Refleksje po lekturze czasopisma nasuwają się same: jak najwcześniejsze ustalenie czynników ryzyka zaburzeń i podjęcie odpowiednich działań terapeutycznych pozwolą na najlepszy rozwój dziecka.
POLECAMY
Kontynuację tej myśli będzie stanowił niniejszy artykuł. Bohaterką studium przypadku jest ośmioletnia Zosia (na potrzeby publikacji imię dziewczynki zostało zmienione), uczennica klasy pierwszej integracyjnej.
Celem prezentowanego tekstu jest nakreślenie znaczenia, wpływu wczesnej diagnozy, zaimplantowania i odpowiedzialnej rehabilitacji słuchu dla rozwoju psychofizycznego dziecka. Dokonanie opisu badanej osoby, zawierającego ważne fakty z różnych etapów jej życia, zostanie zrealizowane przez zastosowanie wybranych metod, w tym wywiadu i analizy dokumentów (Banaszkiewicz 2019).
Wpływ prawidłowo funkcjonującego narządu słuchu na rozwój człowieka
Już pierwsze doświadczenia zmysłowe mają wpływ na życie człowieka. Ważne są wrażenia płynące z różnych modalności, w tym również z narządu słuchu, który jest jednym z najbardziej fascynujących zmysłów (Kuczkowski, Olszewski 2019; Wojsiat 2024). Łączenie procesów fizycznych i bioelektrycznych prowadzi do świata dźwięków (Kucz-
kowski 2019).
Dziecko z uszkodzonym narządem słuchu ma ograniczoną – w stopniu proporcjonalnym do jego głębokości – zdolność przetwarzania, organizowania, a także przechowywania informacji językowej. Każdy człowiek przychodzi na świat z ogromnym potencjałem do funkcjonowania w społeczeństwie, razem z całym zasobem kultury dostępnej przez język. Brak możliwości odbierania dźwięków drogą
słuchową utrudnia lub uniemożliwia ten proces. Dziecko niesłyszące zdane jest na samotność w poznawaniu rzeczywistości, ponieważ nie ma możliwości naturalnego opanowania języka wynikającego z obcowania z rodziną (Krakowiak 2012).
Pierwsze miesiące życia stanowią okres krytyczny dla...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!
Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.
Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.