Chcesz wiedzieć więcej na temat komunikacji z dzieckiem? Sprawdź artykuł: Rodzaje błędów językowych
POLECAMY
Co to jest test?
Nie każde narzędzie pomiaru nazwane testem jest nim w rzeczywistości. Zdaniem Ciechanowicz, Jaworowskiej i Szustrowej (1996), dobry test (próba, egzamin) jest:
- trafny (mierzy to, co ma mierzyć),
- rzetelny (ocenia dokładnie, ale z ryzykiem popełnienia nieznacznego błędu),
- wystandaryzowany (ściśle przestrzegana jest procedura badania, sposób oceniania wyników, a pomoce są wyłącznie oryginalne),
- znormalizowany (posiada normy pozwalające określić, jak badany wypadł na tle rówieśników).
Mimo wysiłku wielu autorów, nie udało się stworzyć idealnego testu. Przy konstruowaniu testu dokonuje się bowiem wyboru:
1) założeń teoretycznych, 2) prób, 3) kryteriów oceny oraz 4) metody obliczeń. Te decyzje zawsze budzą dyskusje. Nie obniża to wartości samego testu jako narzędzia pomiaru, który – jako przykład zastosowania teorii w praktyce – powinien być przede wszystkim użyteczny.
Stare testy
Pierwsze polskie testy rozwoju językowego powstały na początku lat 90. ubiegłego wieku (Tarkowski, 1990). Należą do nich:
- Przesiewowy Test Logopedyczny PTL – (Tarkowski, 1992),
- Test Sprawności Językowej TSJ – (Tarkowski, 1992),
- Test Słownika Dziecka TSD – (Tarkowski, 1996).
PTL służy do szybkiego wyselekcjonowania dzieci opóźnionych w rozwoju mowy i jest wzorowany na podobnych metodach amerykańskich (Tarkowski, 1989, 1993). Składa się z czterech podtestów:
1. Rozumienie, 2. Słownik, 3. Gramatyka, 4. Wymowa. Ma opracowane normy stenowe dla dzieci w wieku 4–8 lat.
TSJ jest przeznaczony do oceny rozwoju językowego dzieci i składa się z siedmiu podtestów: 1. Rozumienie bajki, 2. Słownik, 3. Poprawianie zdań, 4. Fleksja, 5. Zadawanie pytań, 6. Prośby i rozkazy, 7. Opowiadanie bajki. Posiada normy stenowe dla dzieci...