Dyspraksja z perspektywy logopedii klinicznej

Interdyscyplinarne postępowanie terapeutyczne

Z praktyki logopedy

Spotkanie logopedów polskich i czeskich

Konferencja poświęcona dyspraksji u dzieci i osób dorosłych odbyła się z końcem 2015 r. w Karlowych Warach w Czechach. Ze strony gospodarzy wzięli w niej udział wybitni specjaliści oraz przedstawiciele uczelni wyższych kształcących logopedów. W wydarzeniu uczestniczyła także delegacja logopedów polskich.

Pojęcie „dyspraksja” ma – w zależności od tego, kto go używa – ma różne odcienie znaczeniowe. Część autorów stosuje zamiennie terminy dyspraksja i apraksją (np. Miller), inni, jak Ayres, mianem dyspraksji rozwojowej określają pewne zaburzenia u dzieci, a mianem apraksji – nieprawidłowości występujące u dorosłych. Dyspraksja jest obecnie definiowana jako trudności planowania i wykonywania w prawidłowej sekwencji niewyuczonych, nieuwewnętrznionych zachowań motorycznych (Cermark 1991).

POLECAMY

Znaki różnicujące obecność zaburzeń motorycznych

Konferencję rozpoczęło wystąpienie Karela Neubauera (Departament SPP i terapii mowy Wydziału Edukacji Uniwersytetu Hr adec Kralove) na temat dyspraksji rozwojowej i nabytej neurogennej. Prelegent zaprezentował znaki różnicujące obecność motorycznych zaburzeń mowy. Wskazywał, że problematyka dyspraksji wpływającej na realizację ruchu człowieka, jest rozległa, wielopoziomowa i należy na nią patrzeć przez pryzmat wiedzy medycznej, psychologicznej i lingwistycznej. Logopedia kliniczna opracowała odpowiednie sposoby diagnostyki i zestawy procedur terapeutycznych dla osób wykazujących objawy dyspraksji, które wpływają na jakość, zrozumiałość i zakres ich mowy. Procedury te są oparte przede wszystkim na wynikach badań neurologicznych, fizykoterapeutyc...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.

700 artykułów online
11 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
70 numerów archiwalnych
5 filmów szkoleniowych
50 autorów – specjalistów
Forum Logopedy • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    Neurologopeda, logorytmik, glottodydaktyk, oligofrenopedagog; ekspert MEN, posiada I Stopień Specjalizacji Zawodowej z logopedii oraz Certyfikat Zawodowy Logopedy. Prowadzi zajęcia praktyczne i teoretyczne ze studentami studiów stacjonarnych i podyplomowych Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Pełni funkcję Przewodniczącej Zarządu Głównego Polskiego Związku Logopedów.
    Doktor nauk humanistycznych, neurologopeda, wykładowca akademicki, dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Ad Verbum Centrum Terapii Mowy i Dysleksji w Warszawie, dyrektor studia nagrań, aktorka, pedagog, specjalistka dramy. Autorka wielu publikacji i artykułów logopedycznych. Prowadzi liczne warsztaty i szkolenia
    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI