Diagnozowanie w stosowaniu komunikacji wspomagającej i alternatywnej

Z praktyki logopedy

Komunikacja wspomagająca i alternatywna (ang. augmentative and alternative communication, AAC) jako dziedzina oferuje szeroki wachlarz pomocy komunikacyjnych i strategii umożliwiających porozumiewanie się tym, którzy zupełnie nie mówią, lub uzupełnienie, wsparcie wypowiedzi w przypadku osób używających zrozumiałej mowy częściowo. Niekiedy narzędzia oferowane przez AAC są potrzebne tylko do ekspresji językowej, kiedy indziej – konieczne, by osoba rozumiała kierowane do niej komunikaty. Aby podejmować adekwatne i skuteczne działania z użyciem AAC na różnych etapach interwencji, niezbędne są dane diagnostyczne zbierane przez zespół terapeutyczny.

Modele  AAC

Istnieje wiele modeli diagnozy w AAC stosowanych w zależności od etapu interwencji (czy to kandydat, czy użytkownik AAC), wieku i stanu osób z trudnościami w komunikacji, profilu planowanych działań (tabela 1). 

POLECAMY

 

Tabela 1. Modele diagnozy stosowane wobec kandydatów i użytkowników alternatywnych wspomagających metod porozumiewania się, opracowanie własne

Diagnoza

Kandydat
na użytkownika AAC

Użytkownik AAC
(osoba, która już używa systemu AAC)

Diagnoza rozwojowa: 
Badanie aktualnych umiejętności: pragmatycznych, językowych, poznawczych, sensorycznych, ruchowych, dotyczących zachowania,
Badanie warunków komunikacji: partnerów komunikacji i ich zachowań, doświadczeń społecznych osoby niemówiącej, potencjalnych okazji do uczenia się bardziej efektywnych sposobów komunikacji,

Badanie potrzeb związanych ze słownictwem, transmisją wypowiedzi, partnerami (odbiorcami) komunikacji, pozycjami i miejscami, w których system powinien być dostępny

Rozpoznawanie umiejętności, warunków i potrzeb kandydata, by budować system AAC: dobierać pomoce i strategie komunikacji

Rozpoznawanie umiejętności, warunków i potrzeb użytkownika, by weryfikować (poprawiać) system AAC: format systemu, pomoce w porozumiewaniu się, organizację słownictwa, dostęp do systemu komunikacji (sposób używania), stosowane strategie

Diagnoza uczestnictwa

Identyfikowanie barier i zasobów, by poprawiać aktywne, językowe uczestnictwo osoby w życiu społecznym

Diagnoza kompetencji komunikacyjnych i efektywności komunikacji

Rozpoznawanie aktualnych umiejętności używania systemu AAC, by planować naukę kolejnych na rzecz poprawy kompetencji komunikacyjnej i efektywności komunikacji

 

W jakich przypadkach stosować AAC?

Pierwsze pytanie, jakie zadają sobie terapeuci gotowi zastosować AAC wobec nowej osoby, brzmi: „Czy w ogóle...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.

700 artykułów online
11 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
70 numerów archiwalnych
5 filmów szkoleniowych
50 autorów – specjalistów
Forum Logopedy • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    Logopeda, nauczyciel dyplomowany i praktyk z 20-letnim stażem, pracuje z dziećmi z niepełnosprawnością i ze specjalnymi potrzebami w komunikowaniu się w Zespole Szkół Specjalnych nr 11 w Krakowie, stosując wspomagające i alternatywne metody komunikowania się (AAC) oraz technologię wspomagającą (AT). Szkoleniowiec i prelegent konferencji w Polsce i za granicą, wykładowca na wydziałach pedagogiki specjalnej, logopedii, neurologopedii w Krakowie i Warszawie. Współpracownik komisji eksperckich MEN ds. specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz wczesnego wspomagania rozwoju, założyciel Stowarzyszenia „Mówić bez słów”, prezes zarządu III i IV kadencji.
    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI