Diagnozowanie w stosowaniu komunikacji wspomagającej i alternatywnej

Z praktyki logopedy

Komunikacja wspomagająca i alternatywna (ang. augmentative and alternative communication, AAC) jako dziedzina oferuje szeroki wachlarz pomocy komunikacyjnych i strategii umożliwiających porozumiewanie się tym, którzy zupełnie nie mówią, lub uzupełnienie, wsparcie wypowiedzi w przypadku osób używających zrozumiałej mowy częściowo. Niekiedy narzędzia oferowane przez AAC są potrzebne tylko do ekspresji językowej, kiedy indziej – konieczne, by osoba rozumiała kierowane do niej komunikaty. Aby podejmować adekwatne i skuteczne działania z użyciem AAC na różnych etapach interwencji, niezbędne są dane diagnostyczne zbierane przez zespół terapeutyczny.

Modele  AAC

Istnieje wiele modeli diagnozy w AAC stosowanych w zależności od etapu interwencji (czy to kandydat, czy użytkownik AAC), wieku i stanu osób z trudnościami w komunikacji, profilu planowanych działań (tabela 1). 

POLECAMY

 

Tabela 1. Modele diagnozy stosowane wobec kandydatów i użytkowników alternatywnych wspomagających metod porozumiewania się, opracowanie własne

Diagnoza

Kandydat
na użytkownika AAC

Użytkownik AAC
(osoba, która już używa systemu AAC)

Diagnoza rozwojowa: 
Badanie aktualnych umiejętności: pragmatycznych, językowych, poznawczych, sensorycznych, ruchowych, dotyczących zachowania,
Badanie warunków komunikacji: partnerów komunikacji i ich zachowań, doświadczeń społecznych osoby niemówiącej, potencjalnych okazji do uczenia się bardziej efektywnych sposobów komunikacji,

Badanie potrzeb związanych ze słownictwem, transmisją wypowiedzi, partnerami (odbiorcami) komunikacji, pozycjami i miejscami, w których system powinien być dostępny

Rozpoznawanie umiejętności, warunków i potrzeb kandydata, by budować system AAC: dobierać pomoce i strategie komunikacji

Rozpoznawanie umiejętności, warunków i potrzeb użytkownika, by weryfikować (poprawiać) system AAC: format systemu, pomoce w porozumiewaniu się, organizację słownictwa, dostęp do systemu komunikacji (sposób używania), stosowane strategie

Diagnoza uczestnictwa

Identyfikowanie barier i zasobów, by poprawiać aktywne, językowe uczestnictwo osoby w życiu społecznym

Diagnoza kompetencji komunikacyjnych i efektywności komunikacji

Rozpoznawanie aktualnych umiejętności używania systemu AAC, by planować naukę kolejnych na rzecz poprawy kompetencji komunikacyjnej i efektywności komunikacji

 

W jakich przypadkach stosować AAC?

Pierwsze pytanie, jakie zadają sobie terapeuci gotowi zastosować AAC wobec nowej osoby, brzmi: „Czy w ogóle...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI