Uszkodzenie narządu słuchu a trudności komunikacyjne

Z praktyki logopedy

Dziecko niedosłyszące może mieć problemy nie tylko z rozumieniem otoczenia i komunikacją z nim. Nieprawidłowa komunikacja skutkuje utrudnieniami w relacjach emocjonalnych (izolacja), a także obniżeniem poczucia własnej wartości. Przedstawiony przypadek uświadamia, że pomoc takiemu dziecku jest skuteczna, gdy ma charakter kompleksowy, a w terapię zostają włączeni rodzina, pedagog, wychowawca, a nawet zespół klasowy.

Identyfikacja problemu

Paweł od roku szkolnego 2011–2012 jest uczniem Zasadniczej Szkoły Zawodowej w Specjalnym Ośrodku Szkolno--Wychowawczym i od tego czasu został zakwalifikowany na terapię logopedyczną. W orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego na podstawie przeprowadzonej diagnozy w poradni psychologiczno-pedagogicznej została stwierdzona niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim. Dopiero w wieku 6 lat zauważono u niego prawostronny niedosłuch znacznego stopnia typu przewodzeniowego. Natomiast krzywa przewodnictwa powietrznego i przewodnictwa kostnego dla ucha lewego ma przebieg i wartość zgodne z normą progu słuchowego (0–20 dB). 

POLECAMY

Wada słuchu u chłopca wystąpiła w czasie prelingwalnym, czyli przed opanowaniem języka. W wyniku zaburzenia narządu słuchu Paweł ma duże trudności komunikacyjne. Z mojej diagnozy logopedycznej wynika, że ma dyslalię audiogenną. Chłopiec nie sprawia kłopotów wychowawczych, jedynie wada wymowy wpływa na niepowodzenia edukacyjne. Uczeń jest miły, cichy, spokojny, potocznie mówiąc „zamknięty w sobie”. Chłopiec mało rozmawia z innymi uczniami nie tylko z klasy, choć nie izoluje się od nich. Zespół klasowy akceptuje Pawła, lecz brak jest relacji interpersonalnych. Natomiast rozmowy z nauczycielami głównie koncentrują się na odpowiadaniu na zadawane przez nich pytania, choć z informacji wiem, że wielokrotnie proszą go o powtórzenie w celu zrozumienia jego wypowiedzi.

Geneza i dynamika zjawiska

Dokonując charakterystyki chłopca, posłużyłam się zgromadzonymi dokumentami medycznymi, wynikami badań słuchu, opiniami psychologiczno-pedagogicznymi, wywiadem z matką ucznia oraz wynikami moich diagnoz logopedycznych i obserwacji z wieloletniego procesu terapii logopedycznej. 

Dane z wywiadu z rodzicem i z dokumentacji medycznej

Paweł jest trzecim dzieckiem z ciąży bliźniaczej, która przebiegała prawidłowo. W czasie ciąży matka nie chorowała i nie stosowała żadnych lekarstw. Poród odbył się o czasie siłami natury. Dziecko uzyskało 9 pkt. w skali Apgar, ważyło 2450 g. W czasie porodu doszło do niedotlenienia, którego wynikiem było uszkodzenie centralnego układu nerwowego. Ponadto dziecko tylko do 3. miesiąca było karmione naturalnie piersią, głównie zaś – butelką (aż do...

Ten artykuł jest dostępny tylko dla zarejestrowanych użytkowników.

Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się.

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI