Specyfika i cel terapii dziecka z wadą słuchu
Żyjemy w świecie języka – opowiadamy sobie nawzajem przeżycia, emocje, różne zdarzenia. Pomimo że często marzymy o ciszy, trudno nam wyobrazić sobie sytuację, w której bylibyśmy pozbawieni możliwości słyszenia tego, co przekazują nam inni.
Obecnie ponad 90% dzieci rehabilitowanych metodami słuchowo-werbalnymi, nawet z głębokim uszkodzeniem słuchu, dzięki nowoczesnym aparatom słuchowym i rozpowszechnieniu wszczepu implantu ślimakowego, jest w stanie rozwijać mowę i uczęszcza do szkół ogólnodostępnych. Warunkami sukcesu są jednak: wczesna diagnoza, prawidłowe wzmocnienie słuchu (aparatowanie lub implantowanie) oraz intensywna i systematyczna rehabilitacja. W tej grupie zakładanym wyznacznikiem sukcesu jest osiągnięcie takiego poziomu sprawności słuchowej, językowej i intelektualnej, która pozwoli na rozpoczęcie nauki w szkole ogólnodostępnej, a dzięki późniejszemu stałemu wsparciu terapeutycznemu – osiągnięcie satysfakcjonującego poziomu samodzielności społecznej. Aby było to możliwe, konieczne są nie tylko wczesna diagnoza i szybki wszczep implantu, lecz także indywidualnie dostosowane tempo przejścia przez wszystkie etapy treningu słuchowego i nauki języka. Wieloletni proces rehabilitacji musi być konsekwentnie zaplanowany i prowadzony przez terapeutę, który bierze pod uwagę nie tylko indywidualne możliwości dziecka (w tym możliwości słyszenia w wolnym polu słuchowym), lecz także szeroko pojęte możliwości i predyspozycje danej rodziny. Rodzina bowiem (rodzice, rodzeństwo i inni członkowie) stanowi podstawowe środowisko, w którym rozwijane są umiejętności komunikacyjne i językowe.
POLECAMY
Istotny element prowadzonej w holistycznym rozumieniu terapii surdologopedycznej stanowią wsparcie i edukacja rodziny. Istnieją różne formy wsparcia edukacyjnego i terapeutycznego, np. spotkania indywidualne terapeuty (ps...