Stowarzyszenie jako forma wsparcia rodziców w terapii dzieci z wadą słuchu

Metody terapii logopedycznej

W pracy z dziećmi z uszkodzonym słuchem ważna jest nie tylko profesjonalna terapia. Mały pacjent wymaga wielorakiego wsparcia, także ze strony rodziny, nauczycieli i środowiska. Chodzi o to, by w przyszłości mógł podjąć samodzielne i niezależne życie w społeczeństwie słyszącym. Wsparcie jest również niezbędne rodzinie dziecka, by w sposób kompetentny stymulowała dziecko i wspomagała terapię. Jakie zalety może przynieść praca stowarzyszenia na rzecz dzieci z wadą słuchu?

 

Specyfika i cel terapii dziecka z wadą słuchu

Żyjemy w świecie języka – opowiadamy sobie nawzajem przeżycia, emocje, różne zdarzenia. Pomimo że często marzymy o ciszy, trudno nam wyobrazić sobie sytuację, w której bylibyśmy pozbawieni możliwości słyszenia tego, co przekazują nam inni.
Obecnie ponad 90% dzieci rehabilitowanych metodami słuchowo-werbalnymi, nawet z głębokim uszkodzeniem słuchu, dzięki nowoczesnym aparatom słuchowym i rozpowszechnieniu wszczepu implantu ślimakowego, jest w stanie rozwijać mowę i uczęszcza do szkół ogólnodostępnych. Warunkami sukcesu są jednak: wczesna diagnoza, prawidłowe wzmocnienie słuchu (aparatowanie lub implantowanie) oraz intensywna i systematyczna rehabilitacja. W tej grupie zakładanym wyznacznikiem sukcesu jest osiągnięcie takiego poziomu sprawności słuchowej, językowej i intelektualnej, która pozwoli na rozpoczęcie nauki w szkole ogólnodostępnej, a dzięki późniejszemu stałemu wsparciu terapeutycznemu – osiągnięcie satysfakcjonującego poziomu samodzielności społecznej. Aby było to możliwe, konieczne są nie tylko wczesna diagnoza i szybki wszczep implantu, lecz także indywidualnie dostosowane tempo przejścia przez wszystkie etapy treningu słuchowego i nauki języka. Wieloletni proces rehabilitacji musi być konsekwentnie zaplanowany i prowadzony przez terapeutę, który bierze pod uwagę nie tylko indywidualne możliwości dziecka (w tym możliwości słyszenia w wolnym polu słuchowym), lecz także szeroko pojęte możliwości i predyspozycje danej rodziny. Rodzina bowiem (rodzice, rodzeństwo i inni członkowie) stanowi podstawowe środowisko, w którym rozwijane są umiejętności komunikacyjne i językowe.

POLECAMY

Istotny element prowadzonej w holistycznym rozumieniu terapii surdologopedycznej stanowią wsparcie i edukacja rodziny. Istnieją różne formy wsparcia edukacyjnego i terapeutycznego, np. spotkania indywidualne terapeuty (ps...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.

700 artykułów online
11 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
70 numerów archiwalnych
5 filmów szkoleniowych
50 autorów – specjalistów
Forum Logopedy • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    Doktor nauk medycznych, polonistka, surdologopeda, adiunkt w Zakładzie Logopedii i Lingwistyki Edukacyjnej Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie. Od 17 lat jest związana jest zawodowo z Centrum Diagnostyki, Leczenia i Rehabilitacji Zaburzeń Słuchu, Głosu i Mowy oraz Stowarzyszeniem Rodziców i Przyjaciół Dzieci z Wadą Słuchu w Krośnie. Autorka programu 60 kroków do oceny i terapii dzieci z wadą słuchu, książek metodycznych dla rodziców i terapeutów oraz licznych artykułów naukowych na tematy związane z terapią dorosłych i dzieci z niedosłuchem.

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI