Od dźwięku do zdania

Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z uszkodzonym narządem słuchu

Zajęcia z pomysłem

Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka jest ważną formą wczesnej rewalidacji dziecka z niepełnosprawnością i deficytami zdrowotnymi, służącą jego rozwojowi psychofizycznemu, emocjonalnemu i społecznemu. Stanowi też istotne wsparcie dla rodziny. Służy wyrównaniu szans edukacyjnych młodszych dzieci, a w przyszłości rozważnemu wyborowi szkoły i ścieżki edukacyjnej, najlepszej dla rozwoju dziecka, służących jego samodzielności i społecznej integracji. Wczesne wspomaganie rozwoju jest skierowane do dzieci od momentu wykrycia deficytów aż do rozpoczęcia nauki w szkole.

 

POLECAMY

Wychowanie słuchowe to tworzenie u dzieci z uszkodzeniami narządu słuchu zasobu doświadczeń akustycznych analogicznych do tych, jaki posiadają ludzie prawidłowo słyszący, i rozwijanie  na tej podstawie mowy.

Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Dzieci Słabosłyszących nr 15, w którym pracujemy, zajmuje się kształceniem i wychowaniem dzieci i młodzieży z wadą słuchu, zaburzeniami mowy i komunikacji oraz niepełnosprawnościami sprzężonymi z całej Polski. Kształcenie jest prowadzone metodą werbalną z wykorzystaniem metod surdologopedycznych i surdopedagogicznych w ramach opracowanych dla uczniów indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych. W uzasadnionych przypadkach nauczyciele i wychowawcy oprócz mowy dźwiękowej wykorzystują alternatywne sposoby porozumiewania się: pismo, daktylografię, język migowy (PJM) lub inne metody zgodne z potrzebami ucznia, m.in. AAC, PCS, piktogramy.

Rola wczesnego wspomagania rozwoju dziecka

Kilka lat temu na bazie naszych doświadczeń w pracy z dziećmi z uszkodzonym narządem słuchu wdrożono w naszej placówce wczesne wspomaganie rozwoju dziecka (WWRD). Obecnie mamy pod opieką 43 małych podopiecznych i ich rodziny. Postawiliśmy sobie ambitne cele i stale dążymy do ich realizacji. Systematycznie pracujemy nad poprawą jakości życia dzieci z uszkodzonym narządem słuchu, zmierzamy do zapewnienia im radosnego dzieciństwa pomimo zaburzeń rozwoju słuchu i mowy. Zapobiegamy pogłębianiu się nieprawidłowości rozwojowych. Poprzez nasze oddziaływania wyzwalamy w dzieciach aktywność społeczną, uczymy samodzielności. Dużo czasu poświęcamy na pracę z rodzicami naszych podopiecznych. Rozwijamy w rodzicach umiejętności dobrego komunikowania się z dzieckiem. Pomagamy im we właściwy sposób dobrać formy jego stymulacji. 
Po dokładnym rozpoznaniu potrzeb i możliwości dziecka nasz zespół WWRD, w którego skład wchodzą: logopeda, neurologopeda, surdopedagog, terapeuta SI, psycholog i rehabilitant, układa dziecku programy pracy, które następnie są scalane w jeden wspólny plan rehabilitacji dziecka. Oto przykładowy program pracy logopedycznej dziecka 2-letniego (ramka).

Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka Program zajęć logopedycznych 

CELE:

    ...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.

700 artykułów online
11 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
70 numerów archiwalnych
5 filmów szkoleniowych
50 autorów – specjalistów
Forum Logopedy • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    Neurologopeda, terapeuta wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, surdopedagog; od 12 lat związana ze Specjalnym Ośrodkiem Szkolno- -Wychowawczym dla Dzieci Słabosłyszących nr 15, a od 10 lat – ze Stowarzyszeniem „Usłyszeć Świat”; od 6 lat prowadzi zajęcia dla studentów logopedii z diagnozy i terapii dziecka z uszkodzonym narządem słuchu w Wyższej Szkole Pedagogicznej im. J. Korczaka.

    Neurologopeda, terapeuta wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, surdopedagog; od 13 lat związana ze Specjalnym Ośrodkiem Szkolno- -Wychowawczym dla Dzieci Słabosłyszących nr 15.

    Neurologopeda, terapeuta wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, surdopedagog; od 10 lat związana ze Specjalnym Ośrodkiem Szkolno- -Wychowawczym dla Dzieci Słabosłyszących nr 15.

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI