Dołącz do czytelników
Brak wyników

Z praktyki logopedy

6 marca 2018

NR 21 (Wrzesień 2017)

Diagnoza i terapia dzieci z wadą słuchu

0 95

Jakie zmiany poczyniono w obrębie diagnozy i terapii dzieci z wadą słuchu i na czym dokładnie się skupiają? Dotyczą przede wszystkim diagnozy, środków technicznych wspomagających słyszenie oraz sposobu prowadzenia terapii. Jakich zatem dokonano usprawnień i udoskonaleń w postępowaniu surdologopedycznym?

 

Diagnoza audiologiczna

Dzieci, które wiele lat temu kierowano do placówek specjalnych dla niedosłyszacych, w dzisiejszych czasach otrzymują orzeczenia do szkolnictwa specjalnego dla dzieci niesłyszących i słabo słyszących. Dziś gros dzieci z wadą słuchu uczęszcza do przedszkoli i szkół integracyjnych, a także do placówek ogólnodostępnych.
W obrębie diagnozy audiologicznej zmiany zaszły niewyobrażalne, bo czy 30 lat temu ktoś pomyślałby o badaniach przesiewowych u noworodków w drugiej dobie po urodzeniu? Na pewno nie. Dziś taka sytuacja jest standardem. W każdym szpitalu na oddziale neonatologicznym w drugiej dobie życia dzieci są poddawane badaniu przesiewowemu metodą otoemisji akustycznej w celu wykluczenia podejrzenia uszkodzenia słuchu. Jest to pierwszy poziom referencyjny programu. Dzięki Fundacji Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, pod auspicjami Jerzego Owsiaka, Powszechny Program Przesiewowych Badań Słuchu u Noworodków w Polsce istnieje już 15 lat. Ruszył od października 2002 r. Dzieci z podejrzeniem uszkodzenia słuchu są kierowane na drugi poziom referencyjny, gdzie dokonywana jest dalsza diagnostyka audiologiczna. Gdy ponownie wynik badania jest nieprawidłowy, dzieci są kierowane na trzeci poziom referencyjny. Tu stopień uszkodzenia słuchu zostaje dokładnie określony i zostają dobrane aparaty słuchowe.
Badania audiologiczne w późniejszym okresie życia dziecka  są ogólnodostępne. Potrzebne jest tylko skierowanie od lekarza pediatry. Wykonuje się je w wielu ośrodkach, poradniach audiologicznych, poradniach Polskiego Związku Głuchych, niepublicznych NZOZ-ach w całej Polsce.

Technologia wspomaga słuch (lub słyszenie)

Kolejna zmiana dotyczy środków technicznych wspomagających słyszenie. Przeszło 30 lat temu dzieci miały analogowe aparaty słuchowe – pudełeczka z kabelkami podłączonymi do twardych indywidualnych wkładek. Kabelki często były przegryzane przez dzieci, a aparaty – zalewane.
Dzisiaj dzieci od urodzenia mają do dyspozycji małe cyfrowe aparaty słuchowe oraz system implantu ślimakowego. Indywidualne wkładki uszne są wykonywane z różnych materiałów: półmiękkich i miękkich. Dodatkowo w przypadku głębszych uszkodzeń słuchu jest proponowany system wspomagający FM, który został znacznie zminiaturyzowany i wbudowany w aparaty słuchowe, a nadajnik ma wielkość długopisu.

 

Kiedyś dzieci czekały kilka lat na implant ślimakowy. Dziś praktycznie nie ma kolejki. Czas oczekiwania skrócono do pół roku w różnych ośrodkach w Polsce.

 

Kiedyś dzieci czekały kilka lat na implant ślimakowy. Dziś praktycznie nie ma kolejki. Czas oczekiwania skrócono do pół roku w różnych ośrodkach w Polsce. Kiedyś rodzice marzyli o jednym implancie – dziś mają możliwość bilateralnego implantowania swoich pociech.

Obniżenie wieku rozpoczynania terapii

Największe zmiany związane są z wiekiem rozpoczynania rehabilitacji. Kiedyś do przedszkola trafiały dzieci 5/6-letnie i w tym wieku zaczynały rehabilitację. Dziś dzieci objęte są wczesnym wspomaganiem rozwoju od momentu stwierdzenia niepełnosprawności.
Rodzice starają się o opinię o wczesnym wspomaganiu, następnie w najbliższej okolicy szukają placówek, które prowadzą zajęcia w zakresie WWR: surdologopedyczne, psychologiczne, surdopedagogiczne, logorytmiczne oraz zajęcia integracji sensorycznej. Małe dzieci z wadą słuchu mogą uczestniczyć w zajęciach indywidualnych w wieku kilku miesięcy. Specjalistycznych placówek rehabilitujących dla dzieci z wadą słuchu jest coraz więcej. Początkowo istniały jedynie Specjalistyczne Poradnie dla Dzieci i Młodzieży z Wadą Słuchu Polskiego Związku Głuchych, dziś istnieją niepubliczne pora...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy