Słuch jest jednym ze zmysłów, który ma duże znaczenie dla rozwoju mowy. „Uszkodzenie narządu słuchu ogranicza wrażliwość człowieka na bodźce akustyczne i wpływa na jego zdolność do gromadzenia wiedzy drogą słuchową. Uszkodzenie słuchu takiego stopnia, przy którym ograniczona jest wrażliwość na bodźce akustyczne o właściwościach charakterystycznych dla dźwięków mowy, wpływa na zdolność do wykonywania niektórych czynności językowych i komunikowania się językowego. Powodując ograniczenie słuchowej recepcji sygnałów mowy, utrudnia odbiór strumienia słów i rozumienia wypowiedzi ustnych. W niektórych przypadkach powoduje zaburzenia czynności mówienia, ponieważ ogranicza zdolność słuchowego kontrolowania wytwarzania dźwięków mowy” (Krakowiak, 2006, s. 7).
POLECAMY
Istota i cele diagnozy logopedycznej
Diagnoza logopedyczna stanowi zestaw określonych zasad działania; polega na przeprowadzeniu badania w celu dokonania oceny rozwoju mowy dziecka i wskazania nieprawidłowości w procesie komunikowania się z powodu występujących trudności wynikających z uszkodzenia narządu słuchu. Ma ona za zadanie rozpoznanie zaburzeń mowy i towarzyszących mu wad wymowy. W skład diagnozy logopedycznej wchodzi:
- ocena rozwoju mowy,
- badanie wymowy na podstawie nazywania, powtarzania przy pomocy obrazków,
- ocena sprawności narządów artykulacyjnych,
- ocena aparatu oddechowego,
- ocena głosu,
- ocena funkcji połykania,
- określenie tempa mówienia,
- ocena zgryzu i uzębienia,
- ocena praksji, gnozji i kinestezji,
- określenie prozodii mowy, czyli rytm, melodia, akcent,
- ocena w zakresie stosowania zasad gramatycznych w wypowiedziach,
- zasób słownictwa (czynnego i biernego),
- badanie poziomu rozumienia mowy,
- badanie czytania i pisania,
- badanie odczytywania mowy z ust,
- badanie słuchu fonematycznego,
- określenie sposobu komunikowania się (werbalny, pozawerbalny).
Dodatkowo w czasie badania konieczne jest ocenienie poziomu rozwoju psychofizycznego dziecka, które ma znaczenie w procesie jego wszechstronnej rehabilitacji.
W diagnozie surdologopedycznej głównym źródłem informacji są wyniki obiektywnych badań słuchu, które obrazują stan narządu słuchu, a dokładniej miejsce jego uszkodzenia, i tym samym określają rodzaj niedosłuchu, a na podstawie klasyfikacji Międzynarodowego Biura Audiofonologii (BIAP) wskazują jego stopień. Poza tym istotny jest też czas, czyli rok życia dziecka, w którym miało miejsce uszkodzenie słuch...