Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zajęcia z pomysłem

2 marca 2018

NR 11 (Styczeń 2016)

Wykorzystanie Metody Tomatisa® – słuchowej techniki stymulacji neurosensorycznej do diagnozy logopedycznej

0 77

Praktykujący logopeda z biegiem lat wypracowuje swój własny warsztat pracy. W zależności od tego, z jakimi osobami pracuje: z dorosłymi czy z dziećmi, w szpitalu, żłobku, przedszkolu, szkole czy poradni, gromadzi narzędzia wspomagające diagnozę, a następnie terapię tych osób. Im bardziej dociekliwy logopeda tym więcej czasu i wysiłku poświęca również na poszerzanie swojej wiedzy i umiejętności.

Do prawidłowej diagnozy logopedycznej potrzebna jest wiedza z wielu dziedzin: audiologii, ortodoncji, foniatrii, rehabilitacji, psychologii, pedagogiki itd.

Właściwa diagnoza, oparta na jak najszerszej wiedzy, jest podstawą do ułożenia prawidłowego planu terapii i pracy z pacjentem.

Pierwszym elementem diagnozy logopedycznej jest bardzo dokładny wywiad. W przypadku dzieci pierwszym istotnym etapem jest rozwój prenatalny. Zdrowie matki w tym okresie, warunki w jakich żyje, leki jakie zażywa, wszystko ma wpływ na prawidłowy rozwój dziecka. Następnym ważnym etapem jest poród, jego rodzaj i przebieg oraz czas trwania i ewentualne komplikacje. Kolejnym jest rozwój psychoruchowy dziecka w pierwszym roku życia, choroby, jakie w tym czasie przechodziło oraz leki, jakie przyjmowało. Każde wydarzenie w życiu dziecka, począwszy od okresu prenatalnego, może mieć wpływ na jego rozwój psychoruchowy, komunikację z otoczeniem, prawidłowy rozwój mowy i artykulacji. Dla logopedy każda informacja jest ważna aby ustalić przyc...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy