Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zajęcia z pomysłem

21 września 2017

NR 6 (Marzec 2015)

Wskazówki prowadzenia wywiadu i obserwacji w postępowaniu diagnostycznym dziecka z zaburzeniami rozwoju mowy

0 115

W strukturze wywiadu powinny znaleźć się pytania umożliwiające zebranie następujących typów informacji:

  • dane szczegółowe o rozwoju dziecka z okresu prenatalnego (przebieg ciąży), perinatalnego (przebieg porodu i stan noworodka) i postnatalnego (dane na temat uwarunkowań genetycznych i środowiskowych),
  • informacje dotyczące dynamiki rozwoju mowy,
  • ocena charakteru objawów zaburzeń rozwoju mowy: specyficzne (językowe) i niespecyficzne – dotyczące rozwoju psychomotorycznego, emocjonalnego i społecznego dziecka.

Obserwacja dziecka i jego opiekunów ukierunkowana jest na rozpoznanie zachowań ważnych dla kształtowania się mowy i ustalenia programu terapii. Czynności poddane obserwacji to:

  • zachowanie się dziecka,
  • sprawność motoryczna,
  • funkcje recepcyjne i percepcyjne,
  • orientacja przestrzenna,
  • lateralizacja (dominacja stronna oka, ucha, ręki, nogi),
  • sposoby inicjowania kontaktu przez dziecko (czy występują i jakie),
  • metody komunikowania się dziecka z otoczeniem (w tym z osobą najbliższą – werbalne/niewerbalne),
  • zdolność koncentracji uwagi,
  • rozwój emocjonalny (przejawy reakcji emocjonalnych),
  • komunikacja niewerbalna.

Ocena...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy