Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zajęcia z pomysłem

21 września 2017

NR 6 (Marzec 2015)

Wskazówki prowadzenia wywiadu i obserwacji w postępowaniu diagnostycznym dziecka z zaburzeniami rozwoju mowy

493

W strukturze wywiadu powinny znaleźć się pytania umożliwiające zebranie następujących typów informacji:

  • dane szczegółowe o rozwoju dziecka z okresu prenatalnego (przebieg ciąży), perinatalnego (przebieg porodu i stan noworodka) i postnatalnego (dane na temat uwarunkowań genetycznych i środowiskowych),
  • informacje dotyczące dynamiki rozwoju mowy,
  • ocena charakteru objawów zaburzeń rozwoju mowy: specyficzne (językowe) i niespecyficzne – dotyczące rozwoju psychomotorycznego, emocjonalnego i społecznego dziecka.

Obserwacja dziecka i jego opiekunów ukierunkowana jest na rozpoznanie zachowań ważnych dla kształtowania się mowy i ustalenia programu terapii. Czynności poddane obserwacji to:

  • zachowanie się dziecka,
  • sprawność motoryczna,
  • funkcje recepcyjne i percepcyjne,
  • orientacja przestrzenna,
  • lateralizacja (dominacja stronna oka, ucha, ręki, nogi),
  • sposoby inicjowania kontaktu przez dziecko (czy występują i jakie),
  • metody komunikowania się dziecka z otoczeniem (w tym z osobą najbliższą – werbalne/niewerbalne),
  • zdolność koncentracji uwagi,
  • rozwój emocjonalny (przejawy reakcji emocjonalnych),
  • komunikacja niewerbalna.

Ocena czynności mowy obejmuje następujące sprawności:

  • W zakresie językowej sprawności systemowej:
  • artykulacja, prozodia, tempo mowy,
  • leksyka (słownik bierny i czynny),
  • sprawność gramatyczna (ocena form fleksyjnych i operacji słowotwórczych),
  • sprawności narracyjne.

W zakresie pozostałych sprawności (językowych i komunikacyjnych):

  • sprawność sytuacyjna,
  • sprawność społeczna,
  • sprawność pragmatyczna.

Badanie mowy obejmuje ocenę funkcji zarówno percepcyjnych, jak i recepcyjnych.
Badanie funkcji percepcyjnych:

  • rozumienie tekstów,
  • rozumienie zdań,
  • rozumienie nazw,
  • funkcje słuchowe (słuch fonematyczny, uwaga i pamięć słuchowa).

Badanie funkcji realizacyjnych:

  • nazywanie,
  • powtarzanie,
  • budowanie zdań,
  • tworzenie wypowiedz...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy