W strukturze wywiadu powinny znaleźć się pytania umożliwiające zebranie następujących typów informacji:
POLECAMY
- dane szczegółowe o rozwoju dziecka z okresu prenatalnego (przebieg ciąży), perinatalnego (przebieg porodu i stan noworodka) i postnatalnego (dane na temat uwarunkowań genetycznych i środowiskowych),
- informacje dotyczące dynamiki rozwoju mowy,
- ocena charakteru objawów zaburzeń rozwoju mowy: specyficzne (językowe) i niespecyficzne – dotyczące rozwoju psychomotorycznego, emocjonalnego i społecznego dziecka.
Obserwacja dziecka i jego opiekunów ukierunkowana jest na rozpoznanie zachowań ważnych dla kształtowania się mowy i ustalenia programu terapii. Czynności poddane obserwacji to:
- zachowanie się dziecka,
- sprawność motoryczna,
- funkcje recepcyjne i percepcyjne,
- orientacja przestrzenna,
- lateralizacja (dominacja stronna oka, ucha, ręki, nogi),
- sposoby inicjowania kontaktu przez dziecko (czy występują i jakie),
- metody komunikowania się dziecka z otoczeniem (w tym z osobą najbliższą – werbalne/niewerbalne),
- zdolność koncentracji uwagi,
- rozwój emocjonalny (przejawy reakcji emocjonalnych),
- komunikacja niewerbalna.
Ocena czynności mowy obejmuje następujące sprawności:
- W zakresie językowej sprawności systemowej:
- artykulacja, prozodia, tempo mowy,
- leksyka (słownik bierny i czynny),
- sprawność gramatyczna (ocena form fleksyjnych i operacji słowotwórczych),
- sprawności narracyjne.
W zakresie pozostałych sprawności (językowych i komunikacyjnych):
- sprawność sytuacyjna,
- sprawność społeczna,
- sprawność pragmatyczna.
Badanie mowy obejmuje ocenę funkcji zarówno percepcyjnych, jak i recepcyjnych.
Badanie funkcji percepcyjnych:
- rozumienie tekstów,
- rozumienie zdań,
- rozumienie nazw,
- funkcje słuchowe (słuch fonematyczny, uwaga i pamięć słuchowa).
Badanie funkcji realizacyjnych:
- nazywanie,
- powtarzanie,
- budowanie zdań,
- tworzenie wypowiedzi dialogowych,
- tworzenie wypowiedzi narracyjnych (opis, opowiadanie).
Analiza uzyskanego materiału językowego powinna być prowadzona według następujących kryteriów lingwistycznych:
Jaki rodzaj wypowiedzi tworzy dziecko?
- jednoklasowe (strzępkowe;...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!