Wczesna diagnoza logopedyczna dziecka z opóźnieniem rozwoju mowy

Z praktyki logopedy

W przypadku małych dzieci przeprowadzenie całościowego postępowania diagnostycznego daje terapeucie szansę na postawienie trafnej diagnozy, odpowiednie zaprogramowanie terapii logopedycznej i pedagogizacji rodziców.

Wczesna diagnoza rozwoju małego dziecka, w tym diagnoza logopedyczna, może się wydawać trudna nie tylko dla młodych logopedów. Często trzeba z pokorą przyjąć, że dziecko potrzebuje więcej czasu, aby otworzyć się na kontakt, a pierwsze spotkania należy przeznaczyć na poradnictwo skierowane do rodziców, próby zabawy z dzieckiem, aby powoli budować relacje z nim i jego rodzicami. Postępowanie diagnostyczne najczęściej jest rozciągnięte w czasie i już od pierwszych spotkań zawiera elementy terapii. Prowadzi się je etapami, dzieląc diagnozę na krótkie fragmenty. Najważniejsze jest, aby już od pierwszych spotkań z dzieckiem i rodziną wprowadzić  elementy terapii. Diagnozie podlega całe funkcjonowanie dziecka, włączając jego motorykę dużą i małą, odruchy, funkcje słuchowe i wzrokowe, zabawę, naśladownictwo, dominację stronną, pamięć, rozwój społeczny i emocjonalny. Stwierdzenie jakichkolwiek zakłóceń/opóźnień rozwojowych upoważnia nas do rozpoczęcia „natychmiastowej terapii”.

POLECAMY

Sprawdź nasz artykuł Zaburzenia mowy dziecka z afazją nabytą, w którym piszemy o zespole Landaua-Kleffnera - szczególnym przypadku afazji sensorycznej wieku dziecięcego. 

Kasia, 24. miesiąc życia

Podczas pierwszych spotkań dziewczynka wydawała się dzieckiem nieśmiałym i nieufnym. Większość czasu spędzała wtulona w objęcia mamy. Nie chciała nawet się przywitać. Rzadko patrzyła w stronę terapeuty (jednak od początku można było zauważyć pełen kontakt wzrokowy i wspólne pole uwagi z rodzicami). Często się chowała i nie pozwalała na przeprowadzenie badania logopedycznego, nie była też zainteresowana zaproponowanymi zabawami, stosownymi do jej wieku. Dopiero podczas czwartego spotkania sytuacja się zmieniła. Kasia stała się bardziej otwarta i zaciekawiła się zaproponowanymi zadaniami. Zaczęła się włączać w zabawy, zaufała terapeucie i stopniowo zaczęła uczestniczyć w zabawach i ćwiczeniach. Z informacji uzyskanej od rodz...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.

700 artykułów online
11 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
70 numerów archiwalnych
5 filmów szkoleniowych
50 autorów – specjalistów
Forum Logopedy • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    Dr n. hum., neurologopeda, pedagog specjalny, neuroterapeuta Biofeedback, specjalista w zakresie zaburzeń komunikacji w mowie i piśmie u dzieci i dorosłych. Prowadzi zajęcia na studiach logopedycznych i liczne szkolenia dla logopedów. Wieloletni kierownik Studiów Logopedycznych i Neurologopedycznych w Wyższej Szkole Pedagogicznej im. J. Korczaka i Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Autorka kilkudziesięciu artykułów z zakresu logopedii, dwóch monografii: ,,Przyczyny zaburzeń artykulacji zlokalizowane w układzie obwodowym” oraz ,,Zaburzenia artykulacji u dzieci rozpoczynających naukę szkolną". Założycielka i opiekun merytoryczny Centrum Terapii Dziecka w Warszawie i Otwocku, ekspert w zakresie logopedii i pedagogiki specjalnej w MEN. W praktyce zawodowej specjalizuje się w diagnozie i terapii różnych zaburzeń mowy u dzieci i dorosłych, szczególnie w zakresie wczesnej interwencji logopedycznej, profilaktyki logopedycznej, opóźnienia rozwoju mowy, zaburzeń pochodzenia korowego oraz dyslalii.
    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI