Powszechnie uważa się, że…
Jedno z wielu pytań dotyczących dziecka dwujęzycznego dotyczy negatywnego wpływu tego fenomenu na rozwój mowy. Większość rodziców dzieci dwujęzycznych uważa, że ewentualne problemy w nabywaniu mowy wynikają z dwujęzyczności (King 2006). W opinii rodziców dzieci francusko-polskich we Francji tylko 47% uznało, że dwujęzyczność nie opóźnia rozwoju mowy u dziecka. Natomiast dla 20% dwujęzyczność jest przyczyną opóźnienia rozwoju mowy. Z kolei 27% ankietowanych trudno było wypowiedzieć się na ten temat. Osoby uczestniczące w ankiecie to rodzice dzieci w wieku od 3 do 6 lat, którzy w większości posyłają swoje dzieci do szkół sobotnich z językiem polskim. Można stwierdzić, że rodzice dopatrują się pewnego zagrożenia ze strony dwujęzyczności (Reneteau 2017). Ciekawe, że upatrują oni przyczyn zaburzeń językowych w takich czynnikach jak genetyka albo ich własne umiejętności językowe (Stow, Dodd 2003), natomiast rodzice dzieci dwujęzycznych zapominają o istotnych czynnikach wpływających na rozwój mowy (King 2006) i to dwujęzyczność staje się główną przyczyną problemów.
POLECAMY
Co na to nauka?
Przede wszystkim dzieci dwujęzyczne mają takie same zaburzenia mowy jak dzieci jednojęzyczne (Stow, Dodd 2003). De Houver (1996) słusznie podsumowuje „Na chwilę obecną nie ma żadnego dowo...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.
Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.