Terapia logopedyczna w różnych formach demencji

Z praktyki logopedy

Temat demencji jest zagadnieniem coraz ważniejszym i coraz częściej rozpracowywanym w pracy logopedycznej. Z powodu demograficznych zmian w niemal wszystkich krajach Europy pacjenci z różnorodnymi i w różnym stopniu uwydatnionymi demencjami będą wymagali pomocy, by w dalszym ciągu uczestniczyć w życiu i komunikacji z otoczeniem. Symptomy różnych rodzajów demencji są logopedom znane, ale nierzadko nasuwa się pytanie, jak takich pacjentów zdiagnozować czy też – jakie formy terapii byłyby w danym przypadku najstosowniejsze.

W dostępnej na rynku literaturze nie można znaleźć jednoznacznych, godnych zaufania i wzajemnie uzupełniających się propozycji diagnozowania logopedycznego, pomocnych zwłaszcza w późniejszej terapii. Niektóre koncepcje, szczególnie te z zakresu demencji Alzheimera, bazują na diagnostyce i terapii afazji.

POLECAMY

Diagnostyka logopedyczna przy demencji – zadanie interdyscyplinarne

Diagnoza logopedyczna w przypadku demencji stwarza pewne problemy, ponieważ zasadnicze metody postępowania (w tym screening) opracowano dla demencji typu Alzheimera. Jednak demencja subkortykalna (podkorowa) odznacza się odmiennym obrazem czy innym profilem zaburzeń. W efekcie owe testy nie są przydatne do dokładnej diagnozy i oszacowania stopnia zaawansowania demencji.

Screening w przypadku demencji subkortykalnej (np. w demencji Parkinsona) musi umożliwić wychwycenie funkcji takich jak: płynność mowy, pamięć robocza oraz zaburzenia afektywne i zaburzenia odwołujące się do pamięci.

Należy mieć na uwadze, że diagnostyka demencji powinna zasadniczo ujmować więcej aniżeli samo testowanie mowy oraz aktywne intelektualnie przetwarzanie informacji.

Wielce przydatnym okazuje się powstały pierwotnie we Włoszech VABIA–Test (Valutatione di Bisogni dell Anziano; Beretter & Gaio, 2009) – standaryzowany test do badania zdolności kognitywnych i komunikacyjnych. Ta czysto logopedyczna diagnostyka, koncentrująca się na obszarach mowy i komunikacji, tak jak w diagnostyce ZDD (Zürcher Demenz-Diagnostik), jest uzupełniona dodatkowo elementami diagnozy neuropsychologicznej.

Screening przy demencji typu Alzheimera

  • MMMSE (Mini Mental State Examination – Fohlstein et all, 1975) – screening stosowany do oceny funkcji poznawczych, orientacji, koncentracji uwagi, mowy i umiejętności wzrokowo-ruchowych,
  • MoCA Montreal Cognitive Assessement – (Nasreddine, 2004) – stosowany przy demencjach zarówno kortykalnych (korowych) i subkortykalnych (podkorowych); dostępny bezpłatnie w wielu językach – test bardzo ekonomiczny (www.mocatest.org),
  • Test rysowania zegara – „Uhren-Zeichnen-Test” (Schulmann et all, 1986) – dostarcza informacji na temat myślenia związanego z rozwiązywaniem pro...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.

700 artykułów online
11 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
70 numerów archiwalnych
5 filmów szkoleniowych
50 autorów – specjalistów
Forum Logopedy • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    Dyplomowana rehabilitantka mowy. Urodzona we Wrocławiu. Edukacja zakończona w roku 2000 dyplomem z zakresu pedagogiki specjalnej (specjalizacja: rehabilitacja mowy) na Uniwersytecie Leibniza w Hanowerze. W latach 2000–2006 pracowała w dwóch gabinetach zajmujących się terapią mowy o różnorodnym obrazie zaburzeń – dorośli z zaburzeniami neurologicznymi, dzieci z zaburzeniami rozwoju oraz dzieci i młodzież z dysleksją. Od roku 2006 ma własny gabinet ukierunkowany na terapię mowy i uczenia się. Od tego czasu prowadzi terapię zarówno dorosłych z zaburzeniami neurologicznymi, z zaburzeniami degeneracyjnymi i z zaburzeniami mowy (głosu), jak i dzieci z różnymi zaburzeniami mowy (rozwój mowy, jąkanie się, mutyzm, zaburzenia mowy u dzieci dwujęzycznych). Część pracy z dziećmi jest poświęcona terapii nauki (integracyjna terapia dysleksji i dyskalkulii). Ukończyła 3-letnie studium w zakresie terapii dyskalkulii.
    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI