E-Mpaj – trening neuromotoryczny w terapii logopedycznej

Metody terapii logopedycznej

W logopedii polskiej przeważa językoznawcze podejście do diagnozy i terapii mowy. Nie zawsze jest ono wystarczające. Ważne jest, aby zwracać uwagę także na biologiczne uwarunkowanie rozwoju i zaburzeń mowy. Jest nim między innymi niedojrzałość motoryczna, wywodząca się z 1. r.ż. dziecka, która warunkuje dalszy jego rozwój.

 

Cechy niedojrzałości neuromotorycznej 

Niedojrzałość neuromotoryczna nie jest uszkodzeniem strukturalnym ani schorzeniem neurologicznym, nie jest chorobą. Jest nieprawidłowością rozwojową, odchyleniem od normy, skutkującą trudnościami w uczeniu się, w tym również mowy. Sprawność neuromotoryczna jest jednym ze wskaźników dojrzałości ośrodkowego układu nerwowego, a fizyczne objawy niedojrzałości identyfikują grupę dzieci, które wypadły ze ścieżki prawidłowego rozwoju, lecz przy wsparciu mogą na nią powrócić.
Utrzymywanie się (brak integracji) odruchów pierwotnych, słabo wykształcone odruchy posturalne, zaburzenia równowagi i różne profile lateralizacji są dowodem na problemy rozwojowe dzieci, których przyczyna tkwi w...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.

700 artykułów online
11 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
70 numerów archiwalnych
5 filmów szkoleniowych
50 autorów – specjalistów
Forum Logopedy • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    Certyfikowany neurologopeda z liczącym ponad 30-letnim doświad­czeniem. Specjalizuje się w pracy z dziećmi z wyzwaniami rozwojowymi oraz dorosłymi z zaburzoną mową i głosem, opracowuje programy rozwojowe. Obecnie prowadzi centrum terapii mowy, głosu i dysfagii oraz wczesnej interwencji terapeutycznej w Ośrodku „LogoNeuroMed”. Autorka programu „Trening neurorozwojowy w terapii logopedycznej”. Preferuje w pracy metody ruchowe oraz manualną regulację napięcia mięśniowego jako bazę do korekcji problemów logopedycznych.
    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI