Strefa Głosu
Badania wykorzystania narzędzi TIK obejmowały 300 szkół z całej Polski. Wynikało z nich, że stosowanie technologii cyfrowych w pracy z młodzieżą, w tym z młodzieżą z niepełnosprawnością, powoduje wzrost zainteresowania zajęciami szkolnymi i otoczeniem. Uczniowskie mózgi potrzebują materiału, który umożliwi im robienie tego, do czego zostały stworzone i co przynosi im satysfakcję. Gdy tego nie otrzymują, szkolna nauka jest odbierana jako nudny, uciążliwy i nieatrakcyjny obowiązek (Żylińska 2014). Zaznaczyły się także bariery mentalne dla TIK ze strony nauczycieli, rodziców oraz samych uczniów. Uznano, że ograniczenia te należy niwelować przez uświadamianie użytkowników i ich rodzin na temat technologii informacyjno-komunikacyjnych (Zielińska, Szady 2011).
POLECAMY
Czemu służy Strefa Głosu?
Celem powołania Strefy Głosu jest zapoznawanie rodziców z nowymi technologiami wspomagającymi proces nauki, terapii i długofalowego wsparcia osób z niepełnosprawnością i ich rodzin. Pragniemy również ułatwić rodzicom dostęp do wiedzy i oferty rynkowej na temat komunikatorów, trenażerów ustno-twarzowych (Jaworski 2006) i multimedialnych programów komputerowych. Kolejnym celem jest objaśnienie rodzicom specjalistycznej terminologii stosowanej przez producentów i omówienie zasad doboru urządzeń. W razie potrzeby organizujemy indywidualny kontakt użytkownika z menedżerem produktu. Zależy nam na tym, aby zakup narzędzi terapeutycznych był nieprzypadkowy i faktycznie zmieniał codzienność użytkowników i ich rodzin.
Typologia technologii wspomagających metody AAC
- technologie proste (z ang. Low Tech) – proste urządzenia lub materiały, które nie wymagają szkolenia, a jedynie krótkich instrukcji,
- technologie pośrednie (z ang. Mid Tech) – urządzenia lub materiały, które wymagają jednorazowego lub krótkotrwałego szkolenia.
- technologie złożone (z ang. High T...