Technologie informacyjno-komunikacyjne w AAC

Zajęcia z pomysłem

Pierwszym impulsem powstania Strefy Głosu (strefa działa w Zespole Placówek Edukacyjnych w Olsztynie przy Stowarzyszeniu Wyjątkowe Serce) stały się pytania rodziców podopiecznych, które coraz częściej dotyczyły nie tyle terapii, ile wsparcia technicznego dzieci z niepełnosprawnością. Kolejną motywacją zorganizowania Strefy była analiza raportów z programu rządowego „Cyfrowa szkoła” (Białek 2013) z roku 2013.

Strefa Głosu

Badania wykorzystania narzędzi TIK obejmowały 300 szkół z całej Polski. Wynikało z nich, że stosowanie technologii cyfrowych w pracy z młodzieżą, w tym z młodzieżą z niepełnosprawnością, powoduje wzrost zainteresowania zajęciami szkolnymi i otoczeniem. Uczniowskie mózgi potrzebują materiału, który umożliwi im robienie tego, do czego zostały stworzone i co przynosi im satysfakcję. Gdy tego nie otrzymują, szkolna nauka jest odbierana jako nudny, uciążliwy i nieatrakcyjny obowiązek (Żylińska 2014). Zaznaczyły się także bariery mentalne dla TIK ze strony nauczycieli, rodziców oraz samych uczniów. Uznano, że ograniczenia te należy niwelować przez uświadamianie użytkowników i ich rodzin na temat technologii informacyjno-komunikacyjnych (Zielińska, Szady 2011).

POLECAMY

Czemu służy Strefa Głosu?

Celem powołania Strefy Głosu jest zapoznawanie rodziców z nowymi technologiami wspomagającymi proces nauki, terapii i długofalowego wsparcia osób z niepełnosprawnością i ich rodzin. Pragniemy również ułatwić rodzicom dostęp do wiedzy i oferty rynkowej na temat komunikatorów, trenażerów ustno-twarzowych (Jaworski 2006) i multimedialnych programów komputerowych. Kolejnym celem jest objaśnienie rodzicom specjalistycznej terminologii stosowanej przez producentów i omówienie zasad doboru urządzeń. W razie potrzeby organizujemy indywidualny kontakt użytkownika z menedżerem produktu. Zależy nam na tym, aby zakup narzędzi terapeutycznych był nieprzypadkowy i faktycznie zmieniał codzienność użytkowników i ich rodzin.

Typologia technologii wspomagających metody AAC

  • technologie proste (z ang. Low Tech) – proste urządzenia lub materiały, które nie wymagają szkolenia, a jedynie krótkich instrukcji,
  • technologie pośrednie (z ang. Mid Tech) – urządzenia lub materiały, które wymagają jednorazowego lub krótkotrwałego szkolenia.
  • technologie złożone (z ang. High T...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI