Program Integracji Odruchów według INPP jako metoda wspomagania rozwoju dzieci z zaburzeniami mowy

Współpraca ze specjalistą

Oceniając rozwój dziecka z trudnościami w obszarze mowy i (lub) komunikacji, terapeuta musi brać pod uwagę stan funkcjonowania podstawowych zmysłów i stopień rozwoju odruchów pierwotnych i posturalnych.

Dzieci wymagające pomocy logopedycznej ze względu na trudności w obszarze mowy i komunikacji mogą prezentować inne niespecyficzne dla podstawowego rozpoznania trudności rozwojowe, a zagadnienie wczesnej diagnozy problemów neurorozwojowych (szczególnie deficytów w zakresie rozwoju i dojrzewania odruchów pierwotnych i posturalnych) oraz problemów przetwarzania sensorycznego jest szczególnym przedmiotem zainteresowania terapeutów mających możliwość obserwowania rozwoju dzieci w dłuższej perspektywie czasowej. Częstokroć bowiem rodzice szukający pomocy dla siebie i swoich dzieci spotykają się z twierdzeniami specjalistów: „ma jeszcze czas”, „wyrośnie”, „dojrzeje”, „jest jeszcze za małe na diagnozę” itp.

POLECAMY

Odruchy są pierwszym źródłem podstawowych umiejętności ruchowych, dostarczają wrodzonej odpowiedzi na podstawowe bodźce sensoryczne i ułatwiają pojawianie się specyficznych reakcji ruchowych na określoną sytuację. Rozwój ośrodkowego układu nerwowego polega na stopniowym przejmowaniu kontroli wyższych partii mózgu (kory mózgowej) nad niższymi (ośrodkami podkorowymi). Przedłużająca się aktywność ośrodków podkorowych i dominacja czynności odruchowych nad czynnościami celowymi, dowolnymi wpływa negatywnie na zachowanie, emocjonalność i umiejętność uczenia się.

W ocenie neurorozwojowej, a także w późniejszej terapii warto posiłkować się koncepcją stworzoną przez Petera Blythe 'a oraz Sally Goddard-Blythe w INPP (The Institute for Neuro-Physiological Psychology – Instytut Psychologii Neurofizjologicznej) w Chester. Koncepcja ta zakłada, że donoszony przeciętny noworodek, który rodzi się z prawidłowym wyposażeniem odruchowym (odruchy pierwotne), powinien dzięki realizacji kamieni milowych (prawidłowe leżenie, turlanie się, pełzanie, czworakowanie, siadanie, wstawanie) wykształcić dojrzalsze reakcje odruchowe (odruchy posturalne) oraz działani celowe. Dzieje się tak dlatego, że odruchy pierwotne są hamowane lub kontrolowane przez wyższe ośrodki w mózgu jeszcze w 1. r.ż. Bada...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.

700 artykułów online
11 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
70 numerów archiwalnych
5 filmów szkoleniowych
50 autorów – specjalistów
Forum Logopedy • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    Specjalista Psychologii Klinicznej w zakresie neuropsychologii, terapeuta metod neurorozwojowych, specjalista diagnostyki zaburzeń rozwojowych typu FASD (ukończony kurs pod kierownictwem prof. Susan Astley, FAS DPN University of Washington), członek Rady Fundacji Fastryga. Prowadzi specjalistyczną poradnię dla dzieci i młodzieży oraz przedszkole terapeutyczne pod szyldem Centrum Stymulacji Rozwoju Dziecka. Posiada certyfikat Terapeuty Integracji Sensorycznej, Terapeuty Neurorozwoju w zakresie teorii, diagnostyki i leczenia opóźnienia neurorozwojowego metodami INPP, certyfikat providera Indywidualnej Stymulacji Słuchu Johansen IAS, w trakcie 3-letniego szkolenia afiliowanego przy Somatic Experiencing Trauma Institute – Somatic Experiencing Terapia Traumy (III rok – poziom zaawansowany).
    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI