Dołącz do czytelników
Brak wyników

Z praktyki logopedy

4 października 2017

NR 15 (Wrzesień 2016)

Metoda Tomatisa® terapia wspomagająca pracę logopedy z dziećmi z wadami wymowy

0 260

Od kilku lat logopedzi pracujący w przedszkolach, szkołach, poradniach i innych placówkach edukacyjnych i medycznych obserwują wciąż zwiększającą się liczbę dzieci wymagających terapii logopedycznej. Problemy, z jakimi zgłaszają się rodzice ze swoimi dziećmi, są coraz bardziej złożone i wymagają podejmowania wielospecjalistycznych działań. Rzadko kiedy po roku pracy w gabinecie, terapię logopedyczną można uznać za zakończoną. Ze względu na wielość i różnorodność przyczyn, możemy mieć do czynienia u dzieci z problemami o różnym stopniu nasilenia. Mogą to być drobne niedociągnięcia artykulacyjne, wady i błędy wymowy, zaburzenia mowy i języka, zaburzenia komunikacji. W literaturze logopedycznej oraz medycznej (neurologia, foniatria) można znaleźć wiele klasyfikacji i objaśnień tych terminów.

Rolą logopedy jest prawidłowo zdiagnozować problem dziecka, ustalić przyczynę jego powstania, a następnie zaplanować terapię. Jeżeli jest możliwość usunięcia przyczyny, rezultaty terapii są bardziej zadowalające, a czas jej trwania jest krótszy. Są jednak takie sytuacje w pracy terapeutycznej, gdy nie jest to możliwe, wówczas możemy starać się pomóc dziecku lepiej funkcjonować.

Biorąc pod uwagę złożoność problemów, z jakimi musi zmierzyć się w trakcie diagnozy i planując terapię, logopeda często korzysta z pomocy innych specjalistów: audiologa, laryngologa, foniatry, ortodonty, psychologa, terapeuty integracji sensorycznej, pedagoga itp. Podejmując natomiast logopedyczne działania terapeutyczne, może skierować dziecko na terapie wspomagające.

Jedną z nich jest Metoda Tomatisa® – technika dźwiękowej stymulacji sensorycznej.

Odpowiednio dobrany i zmodyfikowany materiał dźwiękowy jest przekazywany dzięki specjalnym słuchawkom przez przewodnictwo powietrzne oraz przez przewodnictwo kostne za pomocą wibracji w górnej części czaszki. Metoda Tomatisa® jest zalecana przez logopedów, terapeutów integracji sensorycznej, psychologów, pedagogów dla dzieci z problemami szkolnymi, psychomotorycznymi, emocjonalnymi, przy problemach z komunikacją oraz całościowych zaburzeniach rozwoju.

Proponując tę terapię rodzicom, należy zaznaczyć, że jest to terapia wspomagająca i stymulująca rozwój dziecka. Ze względu na swoje szerokie oddziaływanie Metoda Tomatisa® wspomaga terapię logopedyczną i znacznie skraca jej czas.

Częstą przyczyną wad wymowy u dzieci w wieku przedszkolnym są zaburzenia słuchowe. Mogą to być czasowe niedosłuchy spowodowane nawracającymi wysiękowymi zapaleniami uszu, długotrwałymi katarami, przerostem migdałków itp. Dla dzieci z taką „przeszłością”wskazana jest terapia Metodą Tomatisa® przeprowadzona oczywiście po całkowitym wyleczeniu. Po niej dzieci szybciej „nadrabiają zaległości słuchowe”, dzięki temu praca z logopedą nabiera tempa. Wywołanie, korekta i utrwalanie głosek jest łatwiejsze, ponieważ dzieci lepiej wysłuchują różnice częstotliwości poszczególnych głosek i są w stanie lepiej kontrolować swoją mowę.

Równie dobrze reagują na terapię Metodą Tomatisa® dzieci z wadami wymowy, których przyczyną są zaburzenia słuchu fonematycznego. Dzieci te mają problemy m.in. z różnicowaniem blisko brzmiących głosek, z różnicowaniem głosek trzech szeregów, mogą mieć mowę bezdźwięczną, trudności z nauką czytania oraz trudności ze zrozumieniem wypowied...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy