Metoda Tomatisa® terapia wspomagająca pracę logopedy z dziećmi z wadami wymowy

Z praktyki logopedy

Od kilku lat logopedzi pracujący w przedszkolach, szkołach, poradniach i innych placówkach edukacyjnych i medycznych obserwują wciąż zwiększającą się liczbę dzieci wymagających terapii logopedycznej. Problemy, z jakimi zgłaszają się rodzice ze swoimi dziećmi, są coraz bardziej złożone i wymagają podejmowania wielospecjalistycznych działań. Rzadko kiedy po roku pracy w gabinecie, terapię logopedyczną można uznać za zakończoną. Ze względu na wielość i różnorodność przyczyn, możemy mieć do czynienia u dzieci z problemami o różnym stopniu nasilenia. Mogą to być drobne niedociągnięcia artykulacyjne, wady i błędy wymowy, zaburzenia mowy i języka, zaburzenia komunikacji. W literaturze logopedycznej oraz medycznej (neurologia, foniatria) można znaleźć wiele klasyfikacji i objaśnień tych terminów.

Rolą logopedy jest prawidłowo zdiagnozować problem dziecka, ustalić przyczynę jego powstania, a następnie zaplanować terapię. Jeżeli jest możliwość usunięcia przyczyny, rezultaty terapii są bardziej zadowalające, a czas jej trwania jest krótszy. Są jednak takie sytuacje w pracy terapeutycznej, gdy nie jest to możliwe, wówczas możemy starać się pomóc dziecku lepiej funkcjonować.

POLECAMY

Biorąc pod uwagę złożoność problemów, z jakimi musi zmierzyć się w trakcie diagnozy i planując terapię, logopeda często korzysta z pomocy innych specjalistów: audiologa, laryngologa, foni...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI