Jak wspierać uzyskiwanie mowy płynnej przez dziecko

Metody terapii logopedycznej

Termin jąkanie jest powszechnie stosowany niezależnie od stopnia nasilenia zaburzenia: obejmuje osoby z ledwie dostrzegalnymi trudnościami, a także osoby z niezwykle dotkliwymi symptomami, u których komunikacja werbalna jest bardzo utrudniona, czasami niemal niemożliwa. Przed ogromnym wyzwaniem stoją więc rodzice dzieci, u których jąkanie się pojawia.

Jak wspierać dziecko jąkające się

Komunikowanie się to jedna z najważniejszych potrzeb każdego człowieka. Poprzez porozumiewanie się mamy możliwość funkcjonowania w otaczającej nas rzeczywistości. Trudności w komunikacji funkcjonowanie to zaburzają lub wręcz uniemożliwiają. Jąkanie to zaburzenie mowy, charakteryzujące się częstymi powtórzeniami lub przedłużaniem dźwięków, sylab czy słów, bądź częstymi zawahaniami lub pauzami zakłócającymi rytmiczny przepływ mowy.

Dzieci często zaczynają się jąkać w okresie intensywnego rozwoju mowy – czyli między drugim a piątym rokiem życia.

W większości przypadków jest to zjawisko zupełnie naturalne, a kłopoty z niepłynnością mowy mijają najczęściej bezpowrotnie. W tym samym czasie dzieci zdobywają wiele nowych umiejętności, które niejako wyprzedzają rozwój mowy. Mowa wymaga bowiem udoskonalenia i synchronizacji pracy wielu mięśni artyku...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI