Dołącz do czytelników
Brak wyników

Współpraca z Rodzicami

15 września 2017

NR 1 (Maj 2014)

Jak wspierać uzyskiwanie mowy płynnej przez dziecko

0 124

Termin jąkanie jest powszechnie stosowany niezależnie od stopnia nasilenia zaburzenia: obejmuje osoby z ledwie dostrzegalnymi trudnościami, a także osoby z niezwykle dotkliwymi symptomami, u których komunikacja werbalna jest bardzo utrudniona, czasami niemal niemożliwa. Przed ogromnym wyzwaniem stoją więc rodzice dzieci, u których jąkanie się pojawia.

Jak wspierać dziecko jąkające się

Komunikowanie się to jedna z najważniejszych potrzeb każdego człowieka. Poprzez porozumiewanie się mamy możliwość funkcjonowania w otaczającej nas rzeczywistości. Trudności w komunikacji funkcjonowanie to zaburzają lub wręcz uniemożliwiają. Jąkanie to zaburzenie mowy, charakteryzujące się częstymi powtórzeniami lub przedłużaniem dźwięków, sylab czy słów, bądź częstymi zawahaniami lub pauzami zakłócającymi rytmiczny przepływ mowy.

Dzieci często zaczynają się jąkać w okresie intensywnego rozwoju mowy – czyli między drugim a piątym rokiem życia.

W większości przypadków jest to zjawisko zupełnie naturalne, a kłopoty z niepłynnością mowy mijają najczęściej bezpowrotnie. W tym samym czasie dzieci zdobywają wiele nowych umiejętności, które niejako wyprzedzają rozwój mowy. Mowa wymaga bowiem udoskonalenia i synchronizacji pracy wielu mięśni artykulacyjnych (języka, warg, podniebienia miękkiego), oddechowych i fonacyjnych. Synchronizacja mowy z oddechem jest zadaniem trudnym – dziecko musi nauczyć się mówić na wydechu, bez dobierania powietrza w trakcie wypowiadania wyrazu, stąd najpierw należy opanować sztukę odpowiednio głębokiego wdechu i spokojnego długiego wydechu połączonego z mówieniem. W okresie intensywnego rozwoju mowy dziecko często chce powiedzieć więcej niż jest w stanie, chociażby z powodu zbyt ubogiego słownictwa, w stosunku do tego, co chciałoby wyrazić. Nie pomaga okazywanie zniecierpliwienia ze strony rodziców, którzy we współczesnym „pędzącym” świecie często nie dają odczuć dziecku, że mają czas, by je wysłuchać.

Na co zwrócić uwagę w rozmowie z rodzicami jąkającego się dziecka

Przede wszystkim należy nakłonić rodziców do zastanowienia się, w jaki sposób oni komunikują się z dzieckiem. Może problemem jest zbyt szybka lub zbyt skomplikowana mowa rodziców? Może w trakcie wypowiedzi dziecka otoczenie często przerywa jej tok krytycznymi uwagami czy poleceniami? A jak dalece uważnie słuchane jest dziecko? Często wystarczy zmiana w podejściu do mowy dziecka. Bardzo istotne, aby rodzice mieli świadomość i zwracali uwagę na własną mowę (mów tak, jak chciałbyś, by mówiło Twoje dziecko oraz zredukuj liczbę przerwań i krytycznych uwag – słuchaj, co dziecko chce powiedzieć, a nie jak).

Rodzice powinni pamiętać...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy