Efektywność Metody Tomatisa® Przypadki kliniczne

Metody terapii logopedycznej

Rosnąca liczba dzieci i młodzieży z trudnościami rozwojowymi, w tym z zaburzeniami mowy i komunikacji, sprawia, że jednym z najistotniejszych wyzwań dla współczesnej logopedii, pedagogiki i neuropsychologii staje się wdrożenie w szeroki system opieki nad dzieckiem nowoczesnych i efektywnych metod wspomagających rozwój.

Naprzeciw temu szerokiemu i palącemu zapotrzebowaniu wychodzi Metoda Tomatisa®, która w Polsce ma wielu zwolenników, a jej efektywność jest bardzo dobrze udokumentowana (patrz Mularzuk i wsp., 2012). Metoda dedykowana jest m.in. osobom z zaburzeniami mowy i komunikacji, z trudnościami w koncentracji uwagi, z trudnościami szkolnymi, problemami z nadwrażliwością słuchową oraz osobom uczącym się języka obcego. Uogólniając, metoda polega na wszechstronnej stymulacji umiejętności tzw. aktywnego słuchania. Rozróżnienie przez Alfreda Tomatisa (francuskiego otolaryngologa) procesu słyszenia (proces bierny, uwarunkowany sprawnie działającym narządem słuchu) od słuchania (proces aktywny, nazywany także uwagą słuchową) pozwoliło na rozwinięcie metody, która trwale poprawia umiejętność słuchania, tj. świadomego kierowania uwagi na otoczenie lub na własną mowę wewnętrzną. Rozróżnienie między słyszeniem a słuchaniem wydaje się być oczywiste, gdy przypomnimy sobie konsultowanych klientów, którzy mimo prawidłowych wyników obiekty...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.

700 artykułów online
11 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
70 numerów archiwalnych
5 filmów szkoleniowych
50 autorów – specjalistów
Forum Logopedy • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, terapeuta, logopeda i surdopedagog. Absolwentka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Wyższej Szkoły Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa. Pracuje w szkole podstawowej jako nauczyciel i logopeda oraz w Niepublicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej „Mały Piesek Zuzi”, gdzie zajmuje się wczesną interwencją logopedyczną. Pracuje również z dziećmi z niedosłuchem oraz z opóźnionym rozwojem mowy. W poznańskich szkołach rodzenia prowadzi warsztaty z zakresu wspomagania rozwoju mowy i nauki prawidłowego pobierania pokarmów dla rodziców małych dzieci. Prowadzi stronę internetową www.wymoowka.pl

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI