Naprzeciw temu szerokiemu i palącemu zapotrzebowaniu wychodzi Metoda Tomatisa®, która w Polsce ma wielu zwolenników, a jej efektywność jest bardzo dobrze udokumentowana (patrz Mularzuk i wsp., 2012). Metoda dedykowana jest m.in. osobom z zaburzeniami mowy i komunikacji, z trudnościami w koncentracji uwagi, z trudnościami szkolnymi, problemami z nadwrażliwością słuchową oraz osobom uczącym się języka obcego. Uogólniając, metoda polega na wszechstronnej stymulacji umiejętności tzw. aktywnego słuchania. Rozróżnienie przez Alfreda Tomatisa (francuskiego otolaryngologa) procesu słyszenia (proces bierny, uwarunkowany sprawnie działającym narządem słuchu) od słuchania (proces aktywny, nazywany także uwagą słuchową) pozwoliło na rozwinięcie metody, która trwale poprawia umiejętność słuchania, tj. świadomego kierowania uwagi na otoczenie lub na własną mowę wewnętrzną. Rozróżnienie między słyszeniem a słuchaniem wydaje się być oczywiste, gdy przypomnimy sobie konsultowanych klientów, którzy mimo prawidłowych wyników obiekty...
Efektywność Metody Tomatisa® Przypadki kliniczne
Rosnąca liczba dzieci i młodzieży z trudnościami rozwojowymi, w tym z zaburzeniami mowy i komunikacji, sprawia, że jednym z najistotniejszych wyzwań dla współczesnej logopedii, pedagogiki i neuropsychologii staje się wdrożenie w szeroki system opieki nad dzieckiem nowoczesnych i efektywnych metod wspomagających rozwój.