Zasady współpracy logopedy z opiekunami pacjenta oraz z drugim logopedą

Z praktyki logopedy

W trakcie terapii logopedycznej potrzebna jest współpraca logopedy z najbliższym otoczeniem pacjenta. Autorki precyzują zasady, cele i organizację takiej współpracy, omawiają jej zalety, ale wskazują też trudności oraz sposoby radzenia sobie z nimi.

Założenia

Wymóg współpracy z otoczeniem pacjenta wydaje się oczywisty. W pracy nad rozwijaniem sprawności językowych pacjenta należy założyć, że będzie on wchodził w interakcję z kimś, kto będzie ten rozwój wspomagał. Zatem nie spotykamy się raczej z negowaniem sensu tej zasady. Problemem jest jednak takie ustalenie postępowania w ramach współpracy, aby była ona efektywna.
Najczęściej, mówiąc o współpracy z otoczeniem pacjenta, mamy na myśli kontaktowanie się terapeuty z rodzicem dziecka uczęszczającego na terapię logopedyczną lub rodzicami małego dziecka, którym logopeda przekazuje wskazówki w zakresie oddziaływania na jego rozwijającą się dopiero mowę. Zasadę tę można rozumieć jednak znacznie szerzej. Logopeda współpracuje nie tylko z rodzicami dziecka, ale też ze wszystkimi jego opiekunami, zarówno prawnymi, jak i tymi, którzy wprawdzie nie mają zasądzonej opieki, ale zajmują się konkretnym dzieckiem: tj. np. z dziadkami, rodzeństwem, wynajętymi opiekunami, opiekunami z domu dziecka. W procesie terapii logopedycznej ważne jest stałe oddziaływanie na kompetencje i sprawności językowe. Zatem logopeda powinien współpracować z osobami, które najwięcej czasu przebywają z dzieckiem. Na temat wielkiej wagi takiej współpracy w kontekście szkol-
nym, edukacyjnym i terapeutycznym powstały opracowania w polskiej literaturze specjalistycznej (Hurło 2010; Bogdanowska, Kwiatkowska 2011).
W ramach omawianej współpracy logopeda ma za zadania przedstawić opiekunom pacjenta wyniki diagnozy, rokowania, program zaplanowanej terapii – na bieżąco i w sposób zrozumiały. W trakcie terapii należy omawiać sukcesy i trudności w osiąganiu przez pacjenta kolejnych etapów terapii, zalecać postępowanie, które w warunkach pozagabinetowych pozwala na rozwijanie mowy lub korygowanie zjawisk niepożądanych. Bardzo istotne jest też omawianie celów i przebiegu konkretnych ćwiczeń zalecanych do wykonywania w domu (por. Czaplewska, Kaczorowska-Bray 2000; Jastrzębowska, Pelc-Pękała 2003; Banaszkiewicz, Walecik-Topiłko 2015 i 2016; Gacka 2016).
Badania Gackiej (2016) wykazały, że tylko około jedna trzecia rodziców dzieci poddawanych terapii logopedycznej otrzymuje informacje dotyczące diagnozy, a zalecenia w trakcie terapii – ok. 60%. Wyniki otrzymane przez Fularczyk (2021) wskazują, że prawie 17% logopedów przyznaje, iż nie informuje rodziców pacjentów o diagnozie, a prawie 20% nie przedstawia danych o założonym programie terapeutycznym. Z drugiej strony, 27% rodziców pacjentów uważa, że nie poznało diagnozy logopedycznej, celów terapii ani spodziewanego jej efektu, a aż prawie połowa badanych nie poznała planu działania. Prawie 26% rodziców uważa, że nie zostało poinformowanych o istocie współpracy z logopedą podczas terapii. Przytoczone wyniki badań budzą niepokój autorek niniejszego opracowania – zarówno jako metodyków, jak i jako praktyków.
Współpraca z najbliższym otoczeniem pacjenta zawiera w sobie również współdziałanie z osobami bliskimi dorosłych cierpiących na zaburzenia mowy, np. a...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.

700 artykułów online
11 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
70 numerów archiwalnych
5 filmów szkoleniowych
50 autorów – specjalistów
Forum Logopedy • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    Dr n. hum. w zakresie językoznawstwa, filolog polski, logopeda i neurologo­peda, adiunkt w Katedrze Logopedii Uniwersytetu Gdańskiego od 2008 r. Jako logopeda pracuje od 2002 r.; obecnie w Poradni Ortodontycznej Uniwersyteckiego Centrum Stomatologicznego Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, w ramach programu ortodontycznej opieki nad dziećmi z wrodzonymi wadami części twarzowej czaszki prowadzi diagnozę i terapię logopedyczną m.in. osób z rozszczepami. Autorka monografii Fleksja werbalna w mowie dzieci pięcioletnich (2011) oraz artykułów z zakresu diagnozy, terapii logopedycznej i lingwistyki.
    Dr n. hum., pracownik naukowo-dydaktyczny Uniwersytetu Gdańskiego, adiunkt w Katedrze Logopedii UG, kierownik Podyplomowych Studiów Emisji i Higieny Głosu UG. Wykształcenie: polonista, językoznawca, logopeda (specjalizacje: neurologopedia, logorytmika, emisja głosu). Od ponad dwudziestu lat zajmuje się logopedią zarówno teoretycznie, jak i praktycznie. Jest autorką licznych publikacji naukowych, a także współautorką podręczników akademickich z logopedii i neurologopedii. Autorka książki Głos jako narzędzie oraz multimedialnych programów terapeutycznych (Czytam i piszę, Multimedialna logorytmika). Prowadzi warsztaty i szkolenia dla nauczycieli i terapeutów z zakresu logopedii i logorytmiki, oraz dla rożnych grup zawodowych z zakresu wystąpień publicznych i komunikacji językowej. Więcej informacji oraz lista publikacji: www.logawt.republika.pl.
    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI