To właśnie słuch jest tym zmysłem, który w okresie prenatalnym jest najlepiej rozwinięty. Sam narząd słuchu kształtuje się już kilka dni po zapłodnieniu, ale dopiero w piątym miesiącu życia jest w pełni gotowy do pracy. Co ciekawe, to w życiu płodowym rozwijają się też inne umiejętności poza odbieraniem dźwięków: ich różnicowanie oraz pamięć słuchowa. Płód w tym czasie odbiera sygnały akustyczne zarówno z organizmu matki (np. szum płynącej krwi, bicie serca), jak i z otoczenia, zapamiętuje również rytm i akcent ludzkiej mowy, dzięki czemu po urodzeniu jest w stanie płakać zgodnie z prozodią ojczystego języka (Masgutowa, Regner 2009).
POLECAMY
Prawidłowy słuch warunkuje rozwój mowy i języka, który, jak pisze Kazimiera Krakowiak, „jest niezbędny każdemu człowiekowi, ponieważ to on umożliwia bycie człowiekiem wśród ludzi” (Krakowiak 2012, s. 11). Dzięki językowi rozwijają oni własną tożsamość, tworzą swój obraz świata, nawiązują i podtrzymują więź komunikacyjną z otoczeniem.
Wada słuchu może nastąpić w każdym wieku1, jednak największy problem jest wtedy, gdy dotyczy to małych dzieci, które nie rozwinęły mowy. Wrodzona wada słuchu ma niezwykle poważne konsekwencje zarówno dla mowy dźwiękowej, czynnej, jak i dla mowy biernej. Obserwuje się u dzieci, u których dość późno wprowadzono alternatywne metody komunikacji (z reguły język migowy), duże deficyty rozumienia mowy2. Dlatego oprócz wczesnej diagnostyki, aparatowania i kwalifikacji do wszczepu implantu ślimakowego ważne jest podjęcie wielospecjalistycznych terapeutycznych oddziaływań, by w pełni rozwijać dziecko
we wszystkich aspektach poznawczych.
U dzieci z wadą słuchu, aby poprawić ich zdolności słyszenia, z reguły proponuje się aparaty słuchowe. Jednakże w przypadku głębokiego niedosłuchu jest to mało efektywny sposób protezowania i są one zwykle kwalifikowane do wszczepu implantu ślimakowego. Na szczęście za sprawą badań neurofizjologii narządu słuchu, które wykazały, że w okresie największej plastyczności ośrodkowego układu nerwowego implant umożliwia nabywanie kompetencji słuchowych i werbalnych, zakres wieku, w którym można wszczepić dziecku implant, został znacznie obniżony: z dwóch lat do kilku miesięcy (Geremek-Samsonowicz i in. 2012, s. 121).
Celem artykułu jest przedstawienie możliwości wykorzystania w terapii oraz w domu aplikacji Baby Beats™ jako narzędzia wspierającego terapię surdologopedyczną.
Tab. 1. Rozwój zdolności słuchowych dziecka (0–12 miesięcy)
|
WIEK DZIECKA |
SŁUCHANIE |
| 0–3 |
|
| 4–6 |
|
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!
Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.
Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.