Praca z małymi dziećmi
Relacja i bazowanie na mocnych stronach dziecka motywuje je do wykonywania zadań, co ułatwia postawienie odpowiedniej diagnozy logopedycznej. To stanowi podstawę do podejmowania oddziaływań terapeutycznych. Łączenie wielu metod w pracy pomaga w doborze oddziaływań terapeutycznych indywidualnie do dziecka, pozwalając uniknąć dostosowywania dziecka do określonej metody. Komunikacja wspomagająca i alternatywna stanowią ważny element pracy logopedy z dziećmi ze spektrum autyzmu.
Do mojego gabinetu trafiają małe dzieci z objawami dysharmonii i opóźnieniami rozwojowymi, które niepokoją rodziców. Występujące symptomy coraz częściej mieszczą się w zakresie kryteriów diagnostycz-
nych spektrum autyzmu. Bardzo ważne jest jak najszybsze objęcie opieką dzieci ze stwierdzonymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz znajdującymi się w grupie ryzyka. Kluczową rolę w podejmowanych działaniach odgrywa całościowe spojrzenie na dziecko. Niezbędne są: dokonanie diagnozy logopedycznej na podstawie znajomości norm rozwojowych, poznanie potrzeb dziecka i rodzica, wyznaczenie kierunku dalszej interwencji, stałe monitorowanie przebiegu procesu terapeutycznego, cykliczne dokonywanie ewaluacji oraz modyfikowanie podejmowanych interwencji w celu utrzymania efektywności terapii, a także współpraca w interdyscyplinarnym zespole zbudowanym wokół dziecka. W przypadku dzieci ze spektrum autyzmu wsparcie logopedyczne polega również na rozwijaniu kompetencji społeczno-komunikacyjnych oraz analizowaniu sytuacji trudnych, które pojawiają się w życiu codziennym dziecka i wynikają z trudności i potrzeb komunikacyjnych, poszukiwaniu ich przyczyn oraz funkcjonalnych rozwiązań we współpracy z innymi specjalistami. Praca z dzieckiem z ASD wymaga holistycznego oraz zindywidualizowanego podejścia.
Zaburzenie ze spektrum autyzmu według klasyfikacji DSM-5 należy do grupy zaburzeń neurorozwojowych, w których pierwsze objawy można obserwować we wczesnym okresie rozwoju. Triada zaburzeń autystycznych została zastąpiona diadą, w której połączono trudności w komunikacji społecznej oraz podejmowaniu interakcji społecznych (Gałecki, Pilecki, Rymaszewska i in. 2018). Proces diagnostyczny kompetencji społeczno-komunikacyjnych jest niezwykle ważny, ponieważ w swojej pracy poznaję...