Zabawa, relacja i komunikacja w terapii logopedycznej dziecka z ASD

Metody terapii logopedycznej

Nawiązywanie relacji logopedy z dzieckiem z ASD poprzez podejmowanie ulubionych aktywności małego pacjenta pozwala go zrozumieć, dostrzec jego potencjał, określić możliwości i poznać jego świat.

Praca z małymi dziećmi 

Relacja i bazowanie na mocnych stronach dziecka motywuje je do wykonywania zadań, co ułatwia postawienie odpowiedniej diagnozy logopedycznej. To stanowi podstawę do podejmowania oddziaływań terapeutycznych. Łączenie wielu metod w pracy pomaga w doborze oddziaływań terapeutycznych indywidualnie do dziecka, pozwalając uniknąć dostosowywania dziecka do określonej metody. Komunikacja wspomagająca i alternatywna stanowią ważny element pracy logopedy z dziećmi ze spektrum autyzmu. 
Do mojego gabinetu trafiają małe dzieci z objawami dysharmonii i opóźnieniami rozwojowymi, które niepokoją rodziców. Występujące symptomy coraz częściej mieszczą się w zakresie kryteriów diagnostycz-
nych spektrum autyzmu. Bardzo ważne jest jak najszybsze objęcie opieką dzieci ze stwierdzonymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz znajdującymi się w grupie ryzyka. Kluczową rolę w podejmowanych działaniach odgrywa całościowe spojrzenie na dziecko. Niezbędne są: dokonanie diagnozy logopedycznej na podstawie znajomości norm rozwojowych, poznanie potrzeb dziecka i rodzica, wyznaczenie kierunku dalszej interwencji, stałe monitorowanie przebiegu procesu terapeutycznego, cykliczne dokonywanie ewaluacji oraz modyfikowanie podejmowanych interwencji w celu utrzymania efektywności terapii, a także współpraca w interdyscyplinarnym zespole zbudowanym wokół dziecka. W przypadku dzieci ze spektrum autyzmu wsparcie logopedyczne polega również na rozwijaniu kompetencji społeczno-komunikacyjnych oraz analizowaniu sytuacji trudnych, które pojawiają się w życiu codziennym dziecka i wynikają z trudności i potrzeb komunikacyjnych, poszukiwaniu ich przyczyn oraz funkcjonalnych rozwiązań we współpracy z innymi specjalistami. Praca z dzieckiem z ASD wymaga holistycznego oraz zindywidualizowanego podejścia.
Zaburzenie ze spektrum autyzmu według klasyfikacji DSM-5 należy do grupy zaburzeń neurorozwojowych, w których pierwsze objawy można obserwować we wczesnym okresie rozwoju. Triada zaburzeń autystycznych została zastąpiona diadą, w której połączono trudności w komunikacji społecznej oraz podejmowaniu interakcji społecznych (Gałecki, Pilecki, Rymaszewska i in. 2018). Proces diagnostyczny kompetencji społeczno-komunikacyjnych jest niezwykle ważny, ponieważ w swojej pracy poznaję...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.

700 artykułów online
11 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
70 numerów archiwalnych
5 filmów szkoleniowych
50 autorów – specjalistów
Forum Logopedy • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    Neurologopeda, pedagog specjalny, oligofrenopedagog, terapeuta komunikacji wspomagającej i alternatywnej, terapeuta metody Johansena IAS, obecnie w trakcie procesu certyfikacji ESDM (ukończony 1 i 2 stopień), terapeuta jedzenia, członek zarządu Krajowego Towarzystwa Autyzmu Oddział w Bydgoszczy. Pracuje w Pierwszym Niepublicznym Przedszkolu Terapeutycznym dla Dzieci z Autyzmem Krajowego Towarzystwa Autyzmu Oddział w Bydgoszczy.

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI