Wykorzystanie elektrostymulacji powierzchniowej w terapii wad artykulacji

Metody terapii logopedycznej

Elektrostymulacja powierzchniowa jest wykorzystywana w terapii zaburzeń głosu, połykania i rehabilitacji porażonych nerwów twarzowych. W artykule prezentujemy pomysł pracy terapeutycznej z wykorzystaniem aparatu do terapii zaburzeń połykania.

Problemy logopedyczne 12-letniej pacjentki

Zgłosiła się do nas 12-letnia dziewczynka. Według jej rodziców problemem był sposób wypowiadania głoski [r] oraz szeregu szumiącego. W badaniu potwierdzono nieprawidłowe wzorce motoryczne wszystkich głosek dziąsłowych, co polegało na tworzeniu szczeliny między wargami przy płaskim ułożeniu języka na dnie jamy ustnej z jednoczesnym wysunięciem żuchwy. Szereg szumiący w ogóle nie był artykułowany. Głoska [r] pojawiała się tylko w mowie kontrolowanej i była wypowiadana z dużym wysiłkiem. Język w spoczynku przyjmował pozycję płaską, na dnie jamy ustnej. Brak było pionizacji podczas połykania. Stwierdzono prawidłowy słuch fonematyczny. Oddychanie odbywało się torem nosowym. Budowa anatomiczna również nie budziła zastrzeżeń, ale uwagę zwracała tendencja do wysuwania żuchwy podczas mówienia.
Rodzice niepokoili się, że pomimo systematycznych i bardzo intensywnych ćwiczeń logopedycznych, trwających od kilku lat, nie widzą żadnych efektów terapii. Z rozmowy z samą dziewczynką wywnioskowałyśmy, że jest bardzo zniechęcona do terapii, bo ciągle ćwiczy to samo i jeśli chodzi o mowę, to ciągle jest tak samo. Nie lubiła chodzić do szkoły. Zaczęła unikać kontaktów towarzyskich. Ogólnie miała niską samoocenę dotyczącą własnych kompetencji i atrakcyjności.
Rozmowa pozwoliła nam wychwycić, że istnieje bardzo duża różnica między sposobem artykulacji spontaniczne...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.

700 artykułów online
11 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
70 numerów archiwalnych
5 filmów szkoleniowych
50 autorów – specjalistów
Forum Logopedy • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    Neurologopeda, pedagog specjalny, terapeuta integracji sensorycznej. Pracownik Kliniki Gastroenterologii Hepatologii Zaburzeń Odżywiania i Pediatrii Instytut „Pomnik – Centrum Zdrowia Dziecka” oraz prywatnego przedszkola specjalnego

    dr n. społ.; Neurologopeda, oligofrenopedagog, terapeuta wczesnej interwencji. Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z diagnozą i terapią zaburzeń karmienia i połykania oraz w problemach logopedycznej opieki nad noworodkami urodzonymi przedwcześnie. Jest pracownikiem Kliniki Gastroenterologii, Hepatologii i Zaburzeń Odżywiania w IP Centrum Zdrowia Dziecka. Wcześniej przez kilka lat pracowała w Klinice Neonatologii i Intensywnej Terapii Noworodka w Instytucie Matki i Dziecka w Warszawie. W 2014 r. odbyła staż w Ann & Robert H. Lurie Children's Hospital of Chicago. Efekty swojej pracy prezentuje na krajowych i zagranicznych konferencjach poświęconych dysfagii oraz gastroenterologii dziecięcej

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI