Wpływ wad postawy na wady wymowy

Z praktyki logopedy

Diagnozując dzieci z wadami wymowy w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym, zaobserwowałyśmy u naszych podopiecznych korelację wad wymowy z wadami zgryzu i z wadami postawy. Całościowe, holistyczne spojrzenie na funkcjonowanie ludzkiego organizmu znacznie ułatwia wejście w proces diagnostyczny i terapeutyczny, a przede wszystkim usprawnia tok terapii logopedycznej.

Tajemnicza zależność

Podczas zbierania od rodziców i opiekunów wywiadów związanych m.in. z przeszłością prenatalną i okołoporodową dzieci okazało się, że pewien odsetek badanych w początkach swojego życia borykał się z problemami z napięciem mięśniowym, kręczami szyjnymi, dojrzałością bioder i asymetrią ułożeniową, nieprawidłowościami w budowie kompleksu ustno-twarzowego (obrazującego się m.in. w wadach rozszczepowych, skróceniem wędzidełka podjęzykowego i wargowego itp.) oraz z trudnościami ze spożywaniem pokarmów. Anomalie te zostały zniwelowane w trakcie terapii i rehabilitacji. Wydawałoby się, że ta patogenna przeszłość nie będzie warunkowała funkcjonowania dziecka w przyszłości. Tymczasem jednak wpływa ona na powstawanie wad zgryzu i wymowy. W celu wyjaśnienia zaobserwowanego zjawiska należy sięgnąć do wiedzy chirodontów, fizjoterapeutów i ortodontów.

POLECAMY

Zgodnie ze spostrzeżeniami dr. Marcina Doleckiego, tak jak w przypadku wielu holistycznych filozofii leczenia, zdrowie jest pojmowane jako równowaga trzech wzajemnie na siebie oddziałujących aspektów: biomechanicznego, biochemicznego i elektromagnetycznego. Z tych trzech aspekt biomechaniczny wydaje się najważniejszy, ponieważ zaburzenie mechaniki ciała powoduje kaskadę czynności kompensacyjnych, które mają daleko idące konsekwencje dla całego systemu. Czynności te są podyktowane reakcją proprioceptywną, stąd musimy zacząć od wyjaśnienia, czym jest propriocepcja i jak jest ona powiązana z przewodzeniem bólu.

Propriocepcja a przewodzenie bólu

Propriocepcja to – mówiąc najprościej – zmysł orientacji ułożenia własnego ciała. Receptory tego zmysłu (proprioceptory) są ulokowane w mięśniach, stawach, ścięgnach i w powięziach. Układ propriocepcji odbiera bodźce związane z uciskiem, rozciągnięciem, ustawieniem i ruchem ciała wobec siebie. Prawidłowa integracja w obrębie tego układu jest niezbędna do właściwego rozwoju odruchów (rozwój reflektoryczny), planowania i prowadzenia ruchu, regulacji napięcia mięśniowego i koordynacji pracy mięśni, a także wyższych czynności umysłowych, przede wszystkim związanych ze schematem ciała.

Ważna jest także grawitacja. Przy prawidłowej postawie ciała linia grawitacji pokrywa się z linią...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.

700 artykułów online
11 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
70 numerów archiwalnych
5 filmów szkoleniowych
50 autorów – specjalistów
Forum Logopedy • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    Neurologopeda, specjalista wczesnej interwencji małego dziecka, szkoleniowiec (m.in. Centrum Doskonalenia Nauczycieli Fundacji Promyk Słońca ) i wykładowca akademicki współpracujący z UG, WSB w Toruniu, PWSNS w Gdyni, WSP im. J. Korczaka w Warszawie, EUH-E w Elblągu, certyfikowany terapeuta koncepcji R. Castillo Moralesa, certyfikowany nauczyciel masażu Shantala, posiada uprawnienia do prowadzenia terapii Neurofunkcjonalnej Reorganizacji wg. Padovan – moduł I-III, właściciel Poradni Wieloprofilowego Usprawniania PROVITA.
    Neurologopeda kliniczny, specjalista wczesnej interwencji oraz wspomagania małego dziecka, terapeuta koncepcji Castillo Moralesa, międzynarodowy terapeuta programów MNRI ® – Masgutova Neurosensorimotor Refl ex Integration , terapeuta metody Padovan w zakresie I modułu, nauczyciel masażu Shantali dla rodziców, diagnosta rozwoju dzieci na podstawie Monachijskiej Funkcjonalnej Diagnostyki Medycznej, nauczyciel akademicki na DSW Wrocław na kierunku Logopedia w zakresie wczesnego wspomagania logopedycznego.
    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI