Trudności z karmieniem wcześniaka
Noworodki urodzone przedwcześnie to grupa pacjentów szczególnego ryzyka w zakresie zaburzeń karmienia, a w konsekwencji również zaburzenia zachowania związanego z karmieniem oraz niedożywienia jakościowego i (lub) ilościowego. Trudności, na jakie napotykają rodzice podczas karmienia, pojawiają się we wczesnym okresie życia dzieci urodzonych przedwcześnie, często na starcie, tj. podczas nauki karmienia doustnego lub w okresie, kiedy wprowadzane są nowe techniki karmienia albo nowe konsystencje i tekstury pokarmów. Często przyczynami takiego stanu rzeczy są: brak gotowości dziecka do rozwijania funkcji pobierania pokarmów i (lub) negatywne doświadczenia związane z karmieniem doustnym. Stosowanie odpowiednich technik w okresie przechodzenia z karmienia enteralnego, czyli naczęściej zgłębnikiem dożołądkowym (fot. 1), na karmienie doustne może podnieść efektywność i bezpieczeństwo karmienia doustnego noworodków oraz przygotować je do prawidłowego rozwoju funkcji pobierania pokarmów nie tylko w warunkach oddziału szpitalnego, ale także w przyszłości, w okresie zmiany konsystencji pokarmów i nabywania nowych technik karmienia właściwych dla wieku dziecka.
Rozumienie tych zależności wskazuje na oczekiwanie, że personel medyczny zaangażowany w proces nauki doustnego karmienia wcześniaków powinien prezentować w tym zakresie wysokie kompetencje. Do obowiązków pielęgniarek, położnych, logopedów i fizjoterapeutów należy doustne karmienie dzieci.
Są to również osoby odpowiedzialne za przygotowanie rodziców do odgrywania tej roli po opuszczeniu oddziału szpitalnego – udzielają rad i monitorują sposób karmienia dziecka. Przygotowanie rodziców do karmienia w sposób efektywny, bezpieczny i przyjemny zarówno dla dziecka, jak i dla rodzica jest zadaniem bardzo trudnym i wymagającym edukacji ukierunkowanej na rozpoznawanie potrzeb i możliwości dziecka. „Złotym standardem” w opiece neonatologicznej na oddziałach przygotowu...