Stymulacja słuchu mownego standardem profilaktyki i terapii

Metody terapii logopedycznej

Ćwiczenia słuchu mownego w populacji dzieci wielojęzycznych to skuteczne narzędzie profilaktyczne w zapobieganiu wadom wymowy. Ułatwiają także opanowanie języka ojczystego poza granicami kraju.

Kształtowanie świadomości fonologicznej pozwala przezwyciężyć trudności ortofoniczne generowane przez nakładanie się na siebie zróżnicowanych systemów fonologicznych i fonetycznych języków, którymi posługuje się dziecko. Skuteczne oddziaływanie profilaktyczne i terapeutyczne powinno zostać poprzedzone diagnozą uwzględniającą wielojęzyczne otoczenie, w którym funkcjonuje dziecko, w myśl zasady: poznaj i zrozum.
Umiejętność pracy z dziećmi wielojęzycznymi i wyznaczenie jej standardów, a także włączenie do polskiego systemu kształcenia logopedów przedmiotów, które umożliwią prowadzenie profesjonalnej, opartej na evidence based medicine terapii i diagnozy, stają się palącą potrzebą w dobie powszechnych migracji. Ocenia się, że pół miliona dzieci posługujących się na różnym poziomie biegłości językiem polskim przebywa stale bądź czasowo poza granicami kraju. Większość z nich ma ograniczoną możliwość skorzystania w miejscu pobytu z konsultacji polskojęzycznego logopedy pracującego z dziećmi wielojęzycznymi lub nie ma jej wcale. Często doraźne próby rozwiązywania problemów związanych z trudnościami komunikacyjnymi podejmowane są podczas krótkoterminowych pobytów wakacyjnych bądź świątecznych, co trudno uznać za regularną formę wsparcia. Ponadto podejmowane są one z udziałem specjalistów pracujących wyłącznie z polskojęzycznymi pacjentami, którzy niejednokrotnie nie mają pewności, jak przeprowadzić diagnozę dziecka wielojęzycznego i jaką formę interwencji terapeutycznej zastosować. Z drugiej strony Polska stopniowo staje się staje krajem wielokulturowym; w rodzimy system edukacji włączane są dzieci wielojęzyczne – głównie z Ukrainy (licząca prawie 1,5 mln osób populacja cudzoziemców), Białorusi, Mołdawii, Rosji, Gruzji, ale także z Indii, Wietnamu, Chin i Turcji. Praca w multikulturowym, wielojęzycznym środowisku – zarówno w Polsce, jak i za granicą – stanowi jedno z wyzwań zawodowych stojących obecnie przed logopedami. 

Szkoły języków ojczystych na Wyspach

Emigracja Polaków w Wielkiej Brytanii przed Brexitem, w roku 2018, szacowana była w przybliżeniu na 695 tys. osób. W Europie pod względem liczebności Polaków mieszkających czasowo lub stale poza granicami kraju liczbę tę przebijają nieznacznie tylko Niemcy, gdzie przebywa 706 tys. polskich obywateli. Jednocześnie badania wskazują, że Polki rodzą rokrocznie na Wyspach ok. 25 tys. dzieci...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.

700 artykułów online
11 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
70 numerów archiwalnych
5 filmów szkoleniowych
50 autorów – specjalistów
Forum Logopedy • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    Neurologopedka oraz terapeutka integracji sensorycznej. Doświadczenie w pracy z polskimi pacjentami dwujęzycznymi w Londynie zdobywała w poradni rodzinnej działającej przy Polish Psychologists’ Association, polskich szkołach, a także placówkach medycznych. Współpracuje również z londyńską fundacją Aphasia Re-Connect, oferując swoją pomoc osobom dotkniętym afazją na skutek udarów mózgu. W latach 2015–2017 asystentka w Zakładzie Dydaktyki Polonijnej, a latach 2017–2020 – asystentka w Zakładzie Nauk o Zdrowiu w Polskim Uniwersytecie na Obczyźnie w Londynie (PUNO). Od roku 2020 jest asystentką w Instytucie Nauk Społecznych Polskiej Akademii Nauk Społecznych i Humanistycznych w Londynie. Partner merytoryczny Fundacji Synapsis w ramach Programu Badabada – ogólnopolskiego programu wczesnego wykrywania autyzmu. Członek Komisji Etyki Polskiego Towarzystwa Neurologopedów. Biegły sądowy z dziedzin: logopedia, neurologopedia.

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI