Skuteczna terapia jąkania wspierająca odporność psychiczną dziecka i rodziny

Z praktyki logopedy Otwarty dostęp

Jąkanie jest zaburzeniem płynności mówienia o złożonej etiologii, w którego opisie, diagnozowaniu i prowadzeniu terapii ujmować należy czynniki nie tylko logopedyczne, ale także psychologiczne czy społeczne. Objawia się w mowie przez powtórzenia dźwięków i sylab, prolongacje czy bloki, którym towarzyszy napięcie. Mowa może być nierytmiczna, zbyt szybka lub zbyt wolna, w objawach mogą pojawiać się podwyższenia głosu. W zależności od nasilenia objawów i reakcji otoczenia u osoby doświadczającej jąkania występują również różne reakcje emocjonalne, jak frustracja, zdenerwowanie, poczucie winy, bezradność, czy społeczne, jak rezygnowanie z wypowiedzi, zawstydzanie się w komunikacji, ograniczanie sytuacji, w których trzeba coś powiedzieć.

Jąkanie najczęściej ujawnia się u dzieci mających predyspozycję do jego wystąpienia między drugim a piątym, szóstym rokiem życia (Van Riper 1971; Yairi 1983). Predyspozycja oznacza, że ujawni się u dzieci, u których stres wyzwoli objaw, do którego jednostka ma predyspozycję fizjologiczną, psychologiczną, lingwistyczną lub środowiskową, jak stanowi wieloczynnikowa koncepcja jąkania (Kelman, Nicholas 2013). Predyspozycjami fizjologicznymi mogą być: czynnik genetyczny związany z występowaniem zaburzeń płynności mówienia (jąkania i giełkotu) w rodzinie dziecka, uwarunkowanie neurologiczne oznaczające występowanie wrodzonych różnic w budowie anatomicznej i funkcjonowaniu mózgu u osób jąkających się w porównaniu z tymi, które się nie jąkają, czy płeć męska, ponieważ jąkanie częściej występuje i utrwala się u chłopców. Predyspozycje lingwistyczne związane są z występowaniem u dziecka opóźnionego lub ponadnormatywnego rozwoju mowy, a także nieharmonijnego rozwoju mowy lub małej sprawności aparatu artykulacyjnego. Do czynników psychologicznych należą świadomość problemu u dziecka i jego reakcje na przytrafiające mu się utrudnienia w porozumiewaniu się, a także temperament dziecka, w tym szczególnie cecha wysokiej wrażliwości emocjonalnej. Ostatnia grupa czynników ma charakter środowiskowy i związana jest z interakcjami rodzic – dziecko, reakcjami otoczenia na jąkanie dziecka czy wysokim niepokojem rodziców wobec problemu z płynnością. Predyspozycje te powinny być zbadane w toku wywiadu diagnostycznego z opiekunami dziecka, aby móc zaplanować odpowiednie działania terapeutyczne wzmacniające lub modyfikujące istotne dla danego dziecka i rodziny elementy. Wymienione predyspozycje w trzech z czterech wymienionych grup można modyfikować w toku pracy terapeutycznej z dzieckiem. Możemy bowiem lingwistycznie stymulować rozwój mowy i odzyskiwanie płynności w ramach wielu zadań rozwijających mowę przez zabawę, a także przez naukę technik pomocnych w upłynnianiu mowy. Psychologicznie wspierać możemy odporność psychiczną dziecka i rodziny, szczególnie regulację emocjonalną, umiejętności społeczne i umiejętności radzenia sobie, w tym w sytuacjach stresu. Środowiskowo terapią objąć możemy nie tylko samo dziecko, ale także jego najbliższe środowisko, angażując rodziców w pracę pośrednią, dzięki której zyskują oni wiedzę i umiejętności wspierające dziecko na co dzień w jego rozwoju i funkcjonowaniu. Ws...

Ten artykuł jest dostępny tylko dla zarejestrowanych użytkowników.

Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się.

Przypisy

    Neurologopeda kliniczny, psycholog, specjalista wczesnej interwencji logopedycznej, coach, pedagog specjalny, terapeuta ręki, wykładowca akademicki, doktorantka Interdyscyplinarnych studiów Doktoranckich w zakresie Psychologii na Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie. Specjalizuje się w terapii jąkania. Prowadzi diagnozę i terapię u dzieci, młodzieży oraz u osób dorosłych. Koncentruje swoje zainteresowania naukowe i zawodowe wokół logopedii i psychologii, łącząc w pracy te dwie kompetencje. Współprowadzi warszawski Klub J. W 2016 roku otrzymała grant Gene J. Brutten Fluency Disorders Fund za działalność naukową w uznaniu jej zasług i zaangażowania w dziedzinie zaburzeń płynności mowy.

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI