Rozwój sensomotoryczny a rozwój mowy

Metody terapii logopedycznej

Rozwój mowy u dzieci związany jest z rozwojem sensomotorycznym. Coraz częściej obserwujemy u dzieci zaburzenia przetwarzania bodźców sensorycznych. Z tym procesem szczególnie związane są trzy zmysły, których zaburzenia mają duży wpływ na rozwój mowy.

Kształtowanie się i funkcja układu przedsionkowego

Układ przedsionkowy to najwcześniej rozwijający się system zmysłowy. Ma on charakter jednoczący, czyli wszystkie inne rodzaje wrażeń są przetwarzane w odniesieniu do fundamentalnych informacji przedsionkowych. Receptory tego systemu są umiejscowione w uchu wewnętrznym i są nimi komórki włosowate ucha. W związku z tym mają anatomiczne powiązanie z narządem słuchu. Rozwój tego układu zaczyna się już ok. 7. tyg. życia płodowego, a ok. 6. m.ż. płodu układ ten jest w pełni gotowy do pracy. Wspólnie z układem czuciowym i wegetatywnym odbiera i przekazuje informacje do mózgu. Układ przedsionkowy płodu jest mocno stymulowany w łonie matki. Odbywa się to podczas ruchu wykonywanego przez kobietę. Dzieci, których matki podejmowały aktywność ruchową podczas ciąży, rzadziej cierpią na zaburzenia przetwarzania bodźców integracji sensorycznej.
 

Zmysł przedsionkowy informuje nas o położeniu głowy w stosunku do reszty ciała, a także o tym, czy się poruszamy, czy pozostajemy w spoczynku. Przekazuje do mózgu informacje, w jakim kierunku porusza się nasze ciało oraz o prędkości, z jaką się przemieszcza. Dzięki temu organizm jest w stanie utrzymać równowagę. Układ przedsionkowy zmusza nas do takiej odpowiedzi motorycznej całego ciała, aby mogło wyrównać pozycję, zachować równowagę i nie doprowadzić do potknięcia się czy przewrócenia.

POLECAMY

Zmysł równowagi dojrzewa do ok. 11. r.ż. Aby proces ten przebiegał sprawnie i doprowadził do pełnej integracji układu przedsionkowego z innymi systemami sensorycznymi, potrzebny jest ruch. Dziecko d...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.

700 artykułów online
11 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
70 numerów archiwalnych
5 filmów szkoleniowych
50 autorów – specjalistów
Forum Logopedy • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    Oligofrenopedagog, nauczyciel mianowany, terapeuta integracji odruchów dynamicznych i posturalnych oraz terapeuta integracji sensorycznej. Od 10 lat współpracuje z Centrum SENS, gdzie diagnozuje i konsultuje dzieci od 3. miesiąca życia. Prowadzi także terapię EEG Biofeedback i treningi słuchowe metodą Indywidualnej Stymulacji Słuchu Johansen IAS. Specjalizuje się w terapii dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera.
    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI