Makaton – program językowy dla osób ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi

Zajęcia z pomysłem

Gdy mowa dziecka utrudnia codzienną komunikację, gdy jej rozwój jest zaburzony lub opóźniony bądź, gdy mowa jest całkowicie niedostępna, warto pomyśleć o wspomagających i zastępczych sposobach porozumiewania się. Substytutem mowy dźwiękowej może być Makaton. Łączy on walory narzędzi zapewniających komunikację alternatywną oraz wspomagającą. Może wzmacniać i uzupełniać mowę, pomaga w rozwoju języka oraz zapewni porozumiewanie się, gdy dziecko nie mówi.

Program Makaton 

Idea powstała w roku 1972 i początkowo miała związek z projektem badawczym Margaret Walker, Katharine Johnston i Tony'ego Cornfortha. Podstawą stał się dla nich brytyjski język migowy. Badacze przyjęli jako główne założenie umożliwienie podstawowej komunikacji z przejściem do pełniejszego systemu, jakim być może będzie mowa lub zrozumiały system symboli. W Polsce w latach 2001–2005 prace badawcze nad Makatonem prowadziła Bogusława Kaczmarek. Wtedy też powstała eksperymentalna wersja słownika, która obejmowała 450 słów, w tym najważniejsze słownictwo dotyczące codzienności. Do każdego pojęcia zostały dopasowane znaki manualne oraz adaptowane z wersji brytyjskiej symbole grafi...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.

700 artykułów online
11 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
70 numerów archiwalnych
5 filmów szkoleniowych
50 autorów – specjalistów
Forum Logopedy • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, terapeuta, logopeda i surdopedagog. Absolwentka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Wyższej Szkoły Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa. Pracuje w szkole podstawowej jako nauczyciel i logopeda oraz w Niepublicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej „Mały Piesek Zuzi”, gdzie zajmuje się wczesną interwencją logopedyczną. Pracuje również z dziećmi z niedosłuchem oraz z opóźnionym rozwojem mowy. W poznańskich szkołach rodzenia prowadzi warsztaty z zakresu wspomagania rozwoju mowy i nauki prawidłowego pobierania pokarmów dla rodziców małych dzieci. Prowadzi stronę internetową www.wymoowka.pl

    Logopeda, nauczyciel języka polskiego, absolwentka Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Uczestniczka wielu szkoleń, warsztatów oraz konferencji z dziedziny logopedii i komunikacji alternatywnej.

    Logopeda, filolog, animator kultury. Absolwentka Policealnego Studium Edukacji i Praktyk Teatralnych w Toruniu.

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI