Ania
Ania jest jedenastoletnią dziewczynką z zaburzonym rozwojem mowy. W chwili przeprowadzonego badania logopedycznego miała 11 lat (11;0;4).
POLECAMY
U dziewczynki stwierdza się opóźnienie rozwoju intelektualnego w stopniu lekkim (F70) oraz specyficzne zaburzenia rozwoju mowy i języka (F80).
Ania urodziła się 12 października 2006 r. w Londynie. Pochodzi z rodziny wielonarodowościowej: matką jest Polka, zaś ojcem Portugalczyk. Przez pierwsze 6 lat wychowywana była przez oboje rodziców, w kraju który dla nich był kulturowo i językowo obcy. Po tym okresie doszło do rozstania rodziców. Ojciec przestał kontaktować się z córką. Od 10. r.ż. dziewczynka zmieniła miejsce zamieszkania i system językowy – obecnie mieszka z mamą w Polsce.
Po rozwodzie rodziców (w 6. r.ż.) w wychowaniu dziewczynki uczestniczy jej babcia od strony mamy. Od 10. r.ż. dziewczynka zmieniła miejsce zamieszkania i system językowy – obecnie mieszka z mamą w Polsce; ojciec nie kontaktuje się z córką. U bliskich dziewczynki nie występuje obciążenie chorobami neurologicznymi i psychicznymi. Matka uzyskała wykształcenie średnie, zaś ojciec – wyższe.
Dziecko pochodzi z pierwszej ciąży, która miała przebieg prawidłowy. Matka nie przyjmowała leków. Poród odbył się w 39. tygodniu, trzy dni po odejściu wód płodowych. Dziecko urodziło się siłami natury. Ocenione zostało na 4 i 9 punktów w skali Apgar w 1 i 5 min. z masą 3256 g.
U noworodka występowały trudności z oddychaniem. Dziewczynka przebywała w inkubatorze, podawano jej tlen. Matka nie zgłaszała trudności z ssaniem piersi. Do pierwszego karmienia została przystawiona po trzech dniach od porodu. Dziewczynka była karmiona piersią do 6. m.ż. Następnie została wprowadzona butelka. Przy przyjmowaniu posiłków o stałej konsystencji matka nie zauważyła nieprawidłowości. W trakcie żywienia obserwowano u Ani zaparcia oraz skłonności do wymiotów. Rozwój motoryczny był opóźniony. Ania zaczęła siadać w 8. m.ż., w 9. m.ż. zaczęła wstawać, zaś chodziła po 2. r.ż. Nie raczkowała, lecz przemieszczała się na pupie. W okresie przedszkolnym nie występowały trudności z zasypianiem ani lęki nocne. Nawyki czystości w dzień zaobserwowano w 6. r.ż., zaś w nocy – do 9. r.ż.
Dziecko mało gaworzyło, a pierwsze s...