Rozwijanie niewerbalnych form ekspresji u niewidzących dzieci i młodzieży

Metody terapii logopedycznej

W jaki sposób można doskonalić niewerbalne formy ekspresji u dzieci i młodzieży z dysfunkcją wzroku oraz jak wspomagać ich komunikację z widzącymi rówieśnikami?

Znaczenie niewerbalnych form ekspresji w komunikacji

Ekspresja niewerbalna jest bardzo użytecznym narzędziem komunikacyjnym. Warto rozważać jej znaczenie w komunikacji niewidzących dzieci i osób młodych, zwłaszcza w ich interakcjach z rówieśnikami widzącymi.
Rozpoznawanie, identyfikowanie i interpretowanie oraz stosowanie osobistych niejęzykowych form wyrazu jest ważną kompetencją każdego człowieka. Niewerbalne formy ekspresji to:

  • zachowania mimiczne – ruchy mięśni twarzy specyficzne dla określonych emocji i przeżywanych uczuć,
  • pozycja i ruch głowy, oczu,
  • pantomimika – gestykulacja oraz przybieranie określonej pozycji ciała,
  • proksemika – relacje międzyludzkie w przestrzeni, zachowanie odległości względem rozmówców, reakcje na nadmierną bliskość fizyczną,
  • parajęzyk – właściwości głosowe mówiącego, tj. głośność wypowiedzi, wysokość, ton głosu, tło dźwiękowe mowy (np. śmiech czy płacz), intonacja, akcenty, niewerbalne wokalizacje, np. chrząknięcia, kaszlnięcia, cmokanie (Śmiechowska-Petrovskij 2012, 2014).

Są one uzupełnieniem komunikatów słownych, istotnym w międzyludzkich interakcjach, stanowią bowiem nośnik emocji, intencji, wskaźnik postaw i przekonań mówiącego. Ich właściwe odczytanie umożliwia pełne zrozumienie i trafną interpretację przekazu osoby mówiącej. Formy niewerbalnej ekspresji zwykle dopełniają komunikaty słowne, czasem są względem nich ekwiwalentne – podwajają znaczenie, a niekiedy mogą nawet zastępować słowa. Szczególna rola przypada pantomimice – zwłaszcza gestykulacji. Ruchami dłoni i rąk można wyrazić dowolne znaczenie, przedstawić konkretny przedmiot lub abstrakcyjne pojęcie. Mówcy ruchami rąk wskazują wielkość, kształt, kierunek i odległość, akcentują poszczególne słowa i podkreślają istotne frazy. Ekspresja niewerbalna służy komunikacji. Można ją jednak analizować również szerzej – niektóre gesty są uznawane za odzwierciedlenie procesów poznawczych człowieka. Mowa ciała może więc stanowić unikalne okno do umysłu i emocji innych ludzi (Jelec, Fleisher, Jaworska 2011; Iverson, Goldin-Meadow 1998).

POLECAMY

Trudności komunikacyjne niewidomych dzieci i młodzieży wynikające z recepcji i ekspresji komunikatów niewerbalnych

Wiele form niewerbalnej ekspresji rozwija się w człowieku na skutek wzrokowej obserwacji zachowań mówiących. Dowiedziono jednak także, że niektóre formy pantomimiczne są produkowane niezależnie od tego, czy ktoś widzi, czy nie. Gest może pomóc człowiekowi w przemyśleniu problemu, zapewniając środek do wyrażania względ...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.

700 artykułów online
11 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
70 numerów archiwalnych
5 filmów szkoleniowych
50 autorów – specjalistów
Forum Logopedy • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    Doktor nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika, pracuje na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Tematyka realizowanych przez nią badań naukowych dotyczy edukacji technologicznej i brajlowskiej osób z niepełnosprawnością narządu wzroku, alternatywnych materiałów czytelniczych i adaptacji środków dydaktycznych do potrzeb odbiorców z dysfunkcją wzroku, literatury i książki dziecięcej, edukacji literackiej, w tym specyfiki odbioru literatury przez czytelnika z niepełnosprawnością narządu wzroku, dyskursów niepełnosprawności w literaturze dziecięcej czy recepcji sztuk wizualnych przez osoby z niepełnosprawnością wzroku. Pomysłodawczyni serii wydawniczej „Dzieci z trudnościami…”.

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI