Odroczenie i hamowanie wypowiedzi

Metody terapii logopedycznej

W metodzie wystukiwania sylab oprócz samego wystukiwania sylab ważne są także inne techniki – uczenie odroczenia oraz hamowania.

Kształtowanie nawyku odroczenia

Odroczenie jest przerwą pomiędzy sygnałem do mówienia a rozpoczęciem mówienia. Sygnałem do mówienia mogą być zdarzenia o różnorodnym charakterze, np. zadane przez kogoś pytanie, stanięcie przed ekspedientką, konieczność ostrzeżenia kogoś przed niebezpieczeństwem. Sygnały te mogą mieć także charakter wewnętrzny, np. chęć powiadomienia kogoś o czymś.
Musimy nauczyć pacjentów, jak ważne jest, aby panowali nad swoją mową, m.in. aby uczyli się odroczenia. Odroczenie stanowi formę zaniechania czy powstrzymania się, a nabranie powietrza jest aktywnością.
Kształtujemy więc dwa przeciwstawne nawyki:

  1. powstrzymanie się od mówienia,
  2. jednocześnie – zaczerpnięcie powietrza.

Każde ćwiczenie rozpoczyna się od nabrania powietrza. Ale to dopiero wstęp do odraczania. Okazja d...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.

700 artykułów online
11 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
70 numerów archiwalnych
5 filmów szkoleniowych
50 autorów – specjalistów
Forum Logopedy • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    Dr n. hum., psycholog, logopeda. Wykładowca Uniwersytetu Warszawskiego oraz dyrektor Specjalistycznej Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej „TOP” w Warszawie. Interesuje się psychologicznymi uwarunkowaniami zaburzeń mowy. Jego praca ma charakter zarowno teoretyczny, ponieważ zajmuje się działalnością naukową, jak i praktyczny. Jego głównym przedmiotem zainteresowań jest problem jąkania. Interesuje się też opóźnionym rozwojem mowy, zarówno głośnej, jak i pisanej. Jest
    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI