Metoda neurofunkcjonalnej reorganizacji Padovan

Metody terapii logopedycznej

Metoda neurofunkcjonalnej reorganizacji Padovan oparta jest na koncepcji terapeutycznej, która zakłada powtórzenie etapów rozwoju neurofizjologicznego w procesie terapii. Fundamentem pracy w terapii Padovan jest przeprowadzenie pacjenta z zaburzeniami OUN i innymi dysfunkcjami przez kolejne poziomy rozwojowe.

Na czym polega

Cechą charakterystyczną terapii jest przejście przez kolejne fazy neuroewolucyjnych wzorów ruchu specyficznych dla narządów ruchu człowieka oraz jego procesów przyjmowania postawy ciała, a także wzorów właściwych aparatowi artykulacyjnemu, które odpowiadają za kontrolę mięśni niezbędnych w wytwarzaniu mowy. Terapia zakłada także powtórzenie neuroewolucyjnych sekwencji ruchów powiązanych z rozwojem małej motoryki oraz sekwencji ruchów gałek ocznych.

Metoda Padovan zakłada powtórzenie wszystkich kolejnych etapów rozwoju ruchu, mowy oraz myślenia w sposób dynamiczny, tak aby centralny system nerwowy był stymulowany poprzez stawianie mu celów rozwojowych. Stosowana jest w praktyce terapeutycznej w celu pomocy w odzyskiwaniu utraconych funkcji na skutek uszkodzeń oraz zaburzeń systemu nerwowego. Wspomaga i zwiększa wydajność oraz poprawia integrację systemu nerwowego. Stosowana jest też u osób z zaburzeniami bądź dysfunkcjami funkcjonowania (zaburzeniami uczenia się, nadaktywnością, z deficytem uwagi oraz nadpobudliwością).

POLECAMY

 

Podobnie jak w przypadku rozwoju ruchu, dziecko przechodzi przez poszczególne etapy rozwoju mowy: od pierwszego krzyku i płaczu w momencie narodzin, przez głużenie, gaworzenie, etap dwu- lub kilkuwyrazowych zdań, aż po etap prawidłowo ustrukturyzowanej mowy.

 

Metoda Padovan może być skutecznie wykorzystywana w przypadku terapii osób w każdym wieku, od wieku niemowlęcego po wiek podeszły. Nie wymaga ona przy tym aktywnej współpracy ze strony pacjenta, co oznacza, że może być stosowana (i przynosi pozytywne rezultaty) także w przypadku osób z ograniczoną świadomością.

 

 

Może być stosowana w przypadku osób obłożnie chorych, w szpitalach na oddziałach intensywnej terapii oraz w warunkach domowych. 

Wzajemne oddziaływanie pomiędzy ruchem, mową i myśleniem (według Rudolfa Steinera)

Ruch oznacza całościowy proces, dzięki któremu człowiek zmienia pozycję z leżącej na stojącą, przy udziale ustabilizowanej dominacji stron ciała.

Ruch nie oznacza wyłącznie poruszania się. Jest on widocznym objawem skomplikowanych i różnorodnych procesów.

W trakcie rozwoju człowiek uczy się, w jaki sposób kontrolować swoją równowagę oraz pozycję ciała. W ten sposób ciało nabywa zdolność orientacji w przestrzeni oraz działania w niej. Jest to proces w pełni naturalny i osiągany przez organizm samodzielnie, przez odbiór impulsów z zewn...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI