Jeśli dziecko wykazuje trudności w czytaniu i pisaniu, można je poddać specjalistycznej diagnozie, a po jej uzyskaniu – skierować na terapię. W systemie edukacyjnym proponuje się zazwyczaj zajęcia reedukacyjne, kompensacyjne, wyrównawcze, terapię pedagogiczną lub logopedyczną. Rzadziej oferowane są zajęcia z zakresu glottodydaktyki. Tymczasem istnieje jeszcze inna metoda, która efektywnie wpisuje się w wytyczne zalecane w terapii tych dzieci – logorytmika. W takim użyciu stosowana bywa zbyt rzadko. Warto propagować wśród terapeutów możliwości logorytmiki w terapii dzieci, z którymi powinno się pracować nad doskonaleniem sprawnego czytania i pisania.
POLECAMY
Ćwiczenia inhibicyjno-incytacyjne (hamująco-pobudzające)
Dzieci z zaburzeniami czytania i pisania często wykazują nieprawidłowości dotyczące koncentracji uwagi. Jest to więc jedna z podstawowych umiejętności, którą staramy się kształcić i stymulować w czasie terapii. Doskonale nadają się do tego ćwiczenia słuchowo-ruchowe, których istotą jest uzyskanie szybkiej reakcji psychoruchowej na określony sygnał słowny bądź muzyczny. Początkowo wprowadzamy jeden sygnał na zmianę, a następnie ćwiczenia stają się kilkusygnałowe. Wówczas są one również bardzo dobrym treningiem pamięci, którą także często powinniśmy stymulować u pacjentów.
Ćwiczenia...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.
Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.