Logorytmika w terapii czytania i pisania

Metody terapii logopedycznej

Dzieci z zaburzeniami czytania i pisania mogą uczęszczać na zajęcia reedukacyjne, kompensacyjne, wyrównawcze, terapię pedagogiczną lub logopedyczną. A co z logorytmiką w takich przypadkach?

Jeśli dziecko wykazuje trudności w czytaniu i pisaniu, można je poddać specjalistycznej diagnozie, a po jej uzyskaniu – skierować na terapię. W systemie edukacyjnym proponuje się zazwyczaj zajęcia reedukacyjne, kompensacyjne, wyrównawcze, terapię pedagogiczną lub logopedyczną. Rzadziej oferowane są zajęcia z zakresu glottodydaktyki. Tymczasem istnieje jeszcze inna metoda, która efektywnie wpisuje się w wytyczne zalecane w terapii tych dzieci – logorytmika. W takim użyciu stosowana bywa zbyt rzadko. Warto propagować wśród terapeutów możliwości logorytmiki w terapii dzieci, z którymi powinno się pracować nad doskonaleniem sprawnego czytania i pisania.

POLECAMY

Ćwiczenia inhibicyjno-incytacyjne (hamująco-pobudzające)

Dzieci z zaburzeniami czytania i pisania często wykazują nieprawidłowości dotyczące koncentracji uwagi. Jest to więc jedna z podstawowych umiejętności, którą staramy się kształcić i stymulować w czasie terapii. Doskonale nadają się do tego ćwiczenia słuchowo-ruchowe, których istotą jest uzyskanie szybkiej reakcji psychoruchowej na określony sygnał słowny bądź muzyczny. Początkowo wprowadzamy jeden sygnał na zmianę, a następnie ćwiczenia stają się kilkusygnałowe. Wówczas są one również bardzo dobrym treningiem pamięci, którą także często powinniśmy stymulować u pacjentów.
Ćwiczenia...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.

700 artykułów online
11 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
70 numerów archiwalnych
5 filmów szkoleniowych
50 autorów – specjalistów
Forum Logopedy • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    Dr n. hum., pracownik naukowo-dydaktyczny Uniwersytetu Gdańskiego, adiunkt w Katedrze Logopedii UG, kierownik Podyplomowych Studiów Emisji i Higieny Głosu UG. Wykształcenie: polonista, językoznawca, logopeda (specjalizacje: neurologopedia, logorytmika, emisja głosu). Od ponad dwudziestu lat zajmuje się logopedią zarówno teoretycznie, jak i praktycznie. Jest autorką licznych publikacji naukowych, a także współautorką podręczników akademickich z logopedii i neurologopedii. Autorka książki Głos jako narzędzie oraz multimedialnych programów terapeutycznych (Czytam i piszę, Multimedialna logorytmika). Prowadzi warsztaty i szkolenia dla nauczycieli i terapeutów z zakresu logopedii i logorytmiki, oraz dla rożnych grup zawodowych z zakresu wystąpień publicznych i komunikacji językowej. Więcej informacji oraz lista publikacji: www.logawt.republika.pl.
    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI