Co to jest głuchoniewidomość?
W globalnej populacji osób niepełnosprawnych statystyki ogólnoświatowe podają wskaźnik dwóch osób głuchoniewidomych na 10 000 mieszkańców. Liczbę głuchoniewidomych w Polsce można zatem szacować na około 6000 – 8000 osób. Definicje opisujące, czym jest głuchoślepota i kogo można uznać za osobę głuchoniewidomą, przechodziły ewolucje od czysto medycznych, określających ściśle parametry medyczne (zazwyczaj osobne dla słuchu i osobne dla wzroku, nie oddając tym samym złożoności jednoczesnego uszkodzenia tych zmysłów), po funkcjonalne (określające sfery funkcjonowania, w których osoba z jednoczesnym uszkodzeniem słuchu i wzroku napotyka największe trudności). Badacze omawianej problematyki z różnych krajów są zgodni, że przy definiowaniu głuchoniewidomości należy uwzględnić jednoczesne uszkodzenie słuchu i wzroku, które w konsekwencji powoduje poważne problemy w:
- komunikowaniu się,
- dostępie do informacji, nauki, wiedzy,
- orientacji i samodzielnym poruszaniu się,
- wykonywaniu czynności życia codziennego,
- pracy zawodowej,
- udziale w życiu kulturalnym i społecznym.
Aktualna polska definicja, opracowana przez Towarzystwo Pomocy Głuchoniewidomym, zakłada, że „głuchoniewidome dziecko to dziecko, które ma trudności w rozumieniu mowy ustnej bez użycia aparatu słuchowego, a uszkodzenie wzroku jest na tyle duże, że uniemożliwia mu lub znacznie utrudnia funkcjonowanie w codziennym życiu. Ograniczenia te zmniejszają możliwości dziecka w zakresie uczenia się, wykonywania czynności życia codziennego, samodzielnego poruszania się oraz porozumiewania z otoczeniem”.
POLECAMY
Zróżnicowanie głuchoniewidomości
Populacja osób głuchoniewidomych jest bardzo zróżnicowana, stąd konieczność klasyfikacji według ustalonych kryteriów. Niektóre z nich to:
- okres życia, w którym wystąpiła głuchoślepota,
- stopień uszkodzenia zmysłu wzroku i słuchu.
Przy zastosowaniu pierwszego kryterium zasadniczo można wyróżnić dwie grupy:
- osoby głuchoniewidome od urodzenia bądź takie, które straciły wzrok i słuch we wczesnym dzieciństwie (w tej grupie dominują dzieci),
- osoby głuchoniewidome z nabytą głuchoślepotą (głównie dorośli).
Jeżeli uwzględnić kryterium drugie, to wśród osób głuchoniewidomych można wyróżnić:
- osoby całkowicie głuchoniewidome – z całkowitą głuchotą i całkowitą ślepotą,
- osoby głuchoniewidome – niesłyszące, słabowidzące,
- osoby głuchoniewidome – słabosłyszące, niewidome,
- osoby głuchoniewidome – słabosłyszące i słabowidzące.
Na zróżnicowanie populacji osób głuchoniewidomych często wpływają współistniejące niepełnosprawności, tj.:
- upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym lub głębokim,
- niepełnosprawność motoryczna – zaburzenia manipulacji i lokomocji,
- epilepsja,
- schorzenia wewnętrzne, np. układu krążenia, tarczycy, cukrzyca.
Kolejne zróżnicowanie grupy osób głuchoniewidomych może wynikać z poziomu funkcjonowania tych osób, a zatem z poziomu pomocy udzielonej im przez otoczenie:
- osoby głuchoniewidome o niskim poziomie funkcjonowania i o niskim poziomie intelektualnym, które mają wiele zachowań stereotypowych, poważne...