Gesty Gora

Metoda wspomagająca terapię logopedyczną dzieci z zaburzoną kinestezją artykulacyjną

Temat numeru

Artykuł jest specjalnie dedykowany logopedom pracującym z dziećmi z zaburzeniami mowy. Chcemy szczególnie zwrócić uwagę na wykorzystywanie gestów jako metody wspomagającej w terapii logopedycznej i pokazać, jak ważna jest wizualizacja ruchów artykulacyjnych u dzieci z trudnościami w tym zakresie.

Gesty Obrazujące Ruchy Artykulatorów (GORA) zostały opracowane z myślą zwłaszcza o dzieciach z zaburzoną kinestezją artykulacyjną, czyli dla dzieci z problemami w czuciu ułożenia narządów artykulacyjnych (Styczek, str. 20). Zaburzenia te polegają na trudności w znalezieniu ułożenia warg, języka i podniebienia miękkiego, właściwego dla konkretnego dźwięku mowy (D. Emiluta-Rozya 2013, str. 45). Metoda została opracowana i wdrożona do terapii logopedycznej małych pacjentów w Centrum Mowy i Ruchu ELF w Warszawie. Obserwacje terapeutów stosujących metodę jednoznacznie wskazują na jej skuteczność. Ćwiczenia kinestezji artykulacyjnej obejmują wielokrotne powtarzanie danego dźwięku we właściwym dla niego ułożeniu artykulatorów (Styczek, str. 33). Dodatkowe wprowadzenie gestów znacznie przyspiesza wywołanie i stabilizowanie się ćwiczonych układów artykulacyjnych. Wykorzystanie gestów jako metody wspomagającej terapię logopedyczną ułatwia dziecku znalezienie miejsca artykulacji danej głoski. Przyswajanie mowy pod wpływem wykorzystania gestów GORA odbywa się w znacznie szybszym tempie niż w toku terapii bazującej wyłącznie na powtórzeniach.

POLECAMY

Nie bez znaczenia wydaje się fakt, że istnieje neurofizjo...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI