Dwujęzyczność – perspektywa neurobiologiczna

Z praktyki logopedy

Coraz więcej dzieci praktycznie od urodzenia ma kontakt z więcej niż jednym językiem. W środowisku pedagogów, ale także rodziców, pojawiło się pytanie, czy wczesna nauka drugiego języka nie zaburza rozwoju języka ojczystego.

Chcesz lepiej poznać temat? Sprawdź nasz artykuł: Rodzaje błędów językowych

POLECAMY

Od kilku lat, tak w Polsce, jak i na świecie1, wzrasta populacja małych dzieci, które praktycznie od urodzenia mają kontakt z więcej niż jednym językiem. Część z nich, szczególnie te z rodzin dwujęzycznych, uczy się zwykle obu języków jednocześnie. Inne rozpoczynają naukę w pierwszych latach życia. W środowisku pedagogów, ale także rodziców, pojawiło się pytanie, czy wczesna nauka drugiego języka nie zaburza rozwoju języka ojczystego. Niektórzy specjaliści wczesnej edukacji wskazują, że dzieci dwujęzyczne, w porównaniu do dzieci jednojęzycznych, później zaczynają mówić, potrzebują więcej czasu na wykonanie zadań tekstowych oraz często stosują zamiennie słowa z obu języków. Z drugiej strony wyniki badań psychologicznych sugerują lepiej rozwinięte funkcje poznawcze u dzieci dwujęzycznych, szczególnie w zakresie uwagi oraz elastyczności poznawczej. Wspomniana dyskusja skłoniła badaczy do prześledzenia wpływu nauki drugiego języka na mózgowy rozwój języka ojczystego. Przeprowadzone badania neuroobrazowe2 ujawniały, że najlepszym okresem dla nabywania drugiego języka jest pierwszy rok życia dziecka. Wykazano, że nauka drugiego, a nawet kolejnego języka nie dezorganizuje aktywności struktur mózgu odpowiedzialnych za rozwój rodzimego języka, wręcz przeciwnie – promuje rozwój kory przedczołowej. Na podstawie dostępnych badań możemy zatem przyjąć, że wszystkie dzieci, nawet te o specjalnych potrzebach – są w stanie uczyć się jednocześnie nie tylko jednego, ale nawet wielu języków, pod warunkiem, że nauka ta będzie odbywać się tylko w bezpośrednim kontakcie z lektorem (native speaker). Nie wyklucza się jednak znaczenia indywidualnych zdolności do nabywania języków obcych.

Geniusz językowy

Jedną z najbardziej imponujących umiejętności niemowląt jest ich zdolność do odkrywania nieskończonego zestawu dźwięków, z których składają się słowa w ich ojczystym języku. Na przykład w języku polskim występuje 5–8 fonemów samogłoskowych: [i], [(y)], [e], [a], [o], [u], [(ą)], [(ę)], podczas gdy język angielski zawiera aż 44 dźwięki (o wiele więcej dźwięków niż liter jest jednym z powodów, dla których angielski jest stosunkowo trudny do nauki czytania i pisania). Słynna amerykańska badaczka zajmująca się badaniem rozwoju języka u niemowląt, Patricia Kuhl, wykazała, że do ok. 6 m.ż., dzieci są w stanie rozpoznawać dźwięki składające się na słowa – we wszystkich prezentowanych im językach. Wskaźnikiem zdolności rozpoznawania dźwięków mowy jest czas odpowiedzi dziecka – szacowany na podstawie ruchu jego głowy w kierunku sylab charakterystycznych dla badanych języków. W przeprowadzonym badaniu (Kuhl i in. 2006) amerykańskie dzieci w wieku od 8. do 10. m.ż. spędzały czas z lektorką, która w czasie zabawy, czytania książeczek itp. mówiła do...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.

700 artykułów online
11 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
70 numerów archiwalnych
5 filmów szkoleniowych
50 autorów – specjalistów
Forum Logopedy • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    Dr hab. prof. SWPS; Profesor Uniwersytetu Społeczno-Humanistycznego SWPS w Katedrze Psychologii Poznawczej i Behawioralnej Wydziału Psychologii SWPS w Warszawie. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół zagadnienia powstawania reakcji mimicznych, mózgowej organizacji procesów emocjonalnych. W tym obszarze prowadzi badania z wykorzystaniem funkcjonalnego rezonansu magnetycznego (fMRI) i elektromiografii powierzchniowej mięśni twarzy (EMG). Jest autorką kilkudziesięciu artykułów z zakresu zarówno neuronauki społecznej, jak i psychologii. Interesuje się także neurobiologicznym podłożem rozwoju człowieka, mózgowym podłożem zaburzeń neurorozwojowych oraz mechanizmami plastyczności mózgowej i tej tematyce także poświęca swoje publikacje. Jest autorką wielu wystąpień konferencyjnych i popularnonaukowych.

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI