Dlaczego logopedzi boją się jąkania?

Z praktyki logopedy

Tylko około 3% logopedów zajmuje się jąkaniem – i nie jest to zjawisko charakterystyczne jedynie dla Polski. Z czego to wynika? Wymagania dotyczące terapeuty są wysokie – jego rolą jest pozytywne motywowanie pacjenta, utrzymywanie systematyczności terapii oraz wysokiej intensyfikacji działań. Jest to dosyć trudne, ponieważ wymaga określonych indywidualnych predyspozycji osobowych od logopedy oraz gruntownego przygotowania merytorycznego.

Logopedia jest jedną z wielu dziedzin zajmujących się komunikacją językową, chociaż jako jedyna skupia się nie na wycinku, lecz na całości zagadnień z nią związanych. Tutaj analizuje się proces komunikacji językowej pod różnym kątem: medycznym, lingwistycznym, psychologicznym, pedagogicznym i artystycznym: od wzorca, poprzez normę, do patologii. I znów można powiedzieć, że ta dziedzina się wyróżnia, gdyż zainteresowania logopedów skupiają się nie tylko na odstępstwach od normy, lecz także kierują się w stronę normy oraz wszystkiego, co można określić powyżej niej, a więc rozwijania sprawności językowej i komunikacyjnej, dążenia do doskonałości w tej dziedzinie, a także w stronę sposobów zapobiegania powstawaniu ewentualnych nieprawidłowości.

POLECAMY

Logopeda z dala od jąkania

Jednym z podstawowych zaburzeń komunikacji językowej, będącej w obszarze zainteresowań profilaktyki, diagnozy i terapii logopedycznej, jest jąkanie (Walencik-Topiłko 2005). Jąkanie definiowane jest najczęściej jako niepłynność mówienia, spowodowana nadmiernymi skurczami mięśni oddechowych, fonacyjnych lub artykulacyjnych, której to niepłynności towarzyszą różnorodne reakcje indywidualne lub społeczne, zakłócające komunikację międzyludzką (Tarkowski, 1999, s. 13). Dlatego też dziwić może fakt, że tak mało specjalistów decyduje się na pracę z pacjentem jąkającym się. Tylko około 3% logopedów zajmuje się jąkaniem – i nie jest to zjawisko charakterystyczne jedynie dla Polski (Tarkowski, 1999). Podobnie trudno znaleźć psychologa, który podejmuje się systematycznej terapii jąkania. Z czego to wynika? Autorka postara się zanalizować problem od strony logopedy – dwudziestoletniego praktyka i teoretyka w zakresie logopedii, który...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.

700 artykułów online
11 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
70 numerów archiwalnych
5 filmów szkoleniowych
50 autorów – specjalistów
Forum Logopedy • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    Dr n. hum., pracownik naukowo-dydaktyczny Uniwersytetu Gdańskiego, adiunkt w Katedrze Logopedii UG, kierownik Podyplomowych Studiów Emisji i Higieny Głosu UG. Wykształcenie: polonista, językoznawca, logopeda (specjalizacje: neurologopedia, logorytmika, emisja głosu). Od ponad dwudziestu lat zajmuje się logopedią zarówno teoretycznie, jak i praktycznie. Jest autorką licznych publikacji naukowych, a także współautorką podręczników akademickich z logopedii i neurologopedii. Autorka książki Głos jako narzędzie oraz multimedialnych programów terapeutycznych (Czytam i piszę, Multimedialna logorytmika). Prowadzi warsztaty i szkolenia dla nauczycieli i terapeutów z zakresu logopedii i logorytmiki, oraz dla rożnych grup zawodowych z zakresu wystąpień publicznych i komunikacji językowej. Więcej informacji oraz lista publikacji: www.logawt.republika.pl.
    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI