Czytanie i pisanie – jak pomóc?

Z praktyki logopedy

Logopedzi bardzo często obserwują u swoich pacjentów zaburzenia czytania i pisania. W standardach postępowania logopedycznego opisywane są zarówno w wytycznych diagnostycznych, jak i terapeutycznych (m.in. Domagała, Mirecka 2008).

Czytanie i pisanie – przedmiot zainteresowania logopedy

Najczęściej współwystępują z innymi zaburzeniami mowy oraz języka (np. z afazją, dyzartrią, dyslalią, oligofazją, jąkaniem) lub są ich rezultatem (np. dysleksja rozwojowa współwystępująca z opóźnionym rozwojem mowy). Logopeda jest tym specjalistą, który wraz z nauczycielem czuwa, by dziecko było dobrze przygotowane do budowania umiejętności czytania i pisania na poziomie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Zadania te są bowiem ujęte w szeroko rozumianym zakresie profilaktyki logopedycznej (Walencik-Topiłko, Banaszkiewicz 2016).
Przygotowując do czytania i pisania lub prowadząc terapię zaburzeń tych umiejętności, uszczegóławiamy zazwyczaj swoje postępowanie w zależności od sytuacji dziecka czy pacjenta – jego wieku, uwarunkowań zdrowotnych (np. percepcji słuchowej i wzrokowej, poziomu rozwoju psychomotorycznego) oraz celów terapii logopedycznej (np. inaczej przygotowujemy program ramowy przy przywracaniu czytania i pisania w afazji, a inaczej – przy korygowaniu w dyslalii).
Z tym wiąże się bezpośrednio dobór metod postępowania i ćwiczeń. Korzystamy z dość dużego zasobu możliwości: z etykietowania przy czytaniu, czytania globalnego, czytania sylabami, czytania analitycznego, ortografii na wesoło, ćwiczeń grafomotorycznych, ćwiczeń słuchu fonemowego, logorytmiki itd.
Aby móc podejmować się takich działań, najczęściej l...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.

700 artykułów online
11 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
70 numerów archiwalnych
5 filmów szkoleniowych
50 autorów – specjalistów
Forum Logopedy • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    Dr n. hum., pracownik naukowo-dydaktyczny Uniwersytetu Gdańskiego, adiunkt w Katedrze Logopedii UG, kierownik Podyplomowych Studiów Emisji i Higieny Głosu UG. Wykształcenie: polonista, językoznawca, logopeda (specjalizacje: neurologopedia, logorytmika, emisja głosu). Od ponad dwudziestu lat zajmuje się logopedią zarówno teoretycznie, jak i praktycznie. Jest autorką licznych publikacji naukowych, a także współautorką podręczników akademickich z logopedii i neurologopedii. Autorka książki Głos jako narzędzie oraz multimedialnych programów terapeutycznych (Czytam i piszę, Multimedialna logorytmika). Prowadzi warsztaty i szkolenia dla nauczycieli i terapeutów z zakresu logopedii i logorytmiki, oraz dla rożnych grup zawodowych z zakresu wystąpień publicznych i komunikacji językowej. Więcej informacji oraz lista publikacji: www.logawt.republika.pl.

    Nauczycielka przedszkolna z 35 letnim stażem. Absolwentka Uniwersytetu Gdańskiego kierunek: wychowanie przedszkolne i nauczanie początkowe. Ukończyła również: studia podyplomowe z zakresu terapii pedagogicznej , oligofrenopedagogikę, glottodydaktykę. Od 9 lat prowadzi gabinet terapii pedagogicznej zajmując się głównie nauką czytania i pisania. Prowadzi warsztaty dla nauczycieli i rodziców z zakresu przygotowania do nauki czytania i pisania.

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI