Czytanie i pisanie – jak pomóc?

Z praktyki logopedy

Logopedzi bardzo często obserwują u swoich pacjentów zaburzenia czytania i pisania. W standardach postępowania logopedycznego opisywane są zarówno w wytycznych diagnostycznych, jak i terapeutycznych (m.in. Domagała, Mirecka 2008).

Czytanie i pisanie – przedmiot zainteresowania logopedy

Najczęściej współwystępują z innymi zaburzeniami mowy oraz języka (np. z afazją, dyzartrią, dyslalią, oligofazją, jąkaniem) lub są ich rezultatem (np. dysleksja rozwojowa współwystępująca z opóźnionym rozwojem mowy). Logopeda jest tym specjalistą, który wraz z nauczycielem czuwa, by dziecko było dobrze przygotowane do budowania umiejętności czytania i pisania na poziomie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Zadania te są bowiem ujęte w szeroko rozumianym zakresie profilaktyki logopedycznej (Walencik-Topiłko, Banaszkiewicz 2016).
Przygotowując do czytania i pisania lub prowadząc terapię zaburzeń tych umiejętności, uszczegóławiamy zazwyczaj swoje postępowanie w zależności od sytuacji dziecka czy pacjenta – jego wieku, uwarunkowań zdrowotnych (np. percepcji słuchowej i wzrokowej, poziomu rozwoju psychomotorycznego) oraz celów terapii logopedycznej (np. inaczej przygotowujemy program ramowy przy przywracaniu czytania i pisania w afazji, a inaczej – przy korygowaniu w dyslalii).
Z tym wiąże się bezpośrednio dobór metod postępowania i ćwiczeń. Korzystamy z dość dużego zasobu możliwości: z etykietowania przy czytaniu, czytania globalnego, czytania sylabami, czytania analitycznego, ortografii na wesoło, ćwiczeń grafomotorycznych, ćwiczeń słuchu fonemowego, logorytmiki itd.
Aby móc podejmować się takich działań, najczęściej l...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI