Kontrowersje wokół terapii zdalnej
Jeszcze do niedawna zdalna terapia logopedyczna stanowiła pewnego rodzaju temat tabu. Składało się na to wiele czynników, począwszy od braku akceptacji zdalnej formy prowadzenia terapii online ze strony zarówno wielu specjalistów, jak i samych rodziców. Zajęcia online, chociaż praktykowane przez niektórych specjalistów, nie były przedmiotem wielu dyskusji. Logopeda, który rozpoczynał swoją przygodę z logopedią online, działał w swego rodzaju niszy. Jednocześnie w środowisku logopedów spopularyzowano tezę o negatywnym wpływie urządzeń cyfrowych na rozwój dzieci. Potwierdzeniem dla tego stanowiska są rekomendacje American Academy of Pediatrics, w których zostały określone dzienne limity korzystania z urządzeń cyfrowych przez dzieci do 5. r.ż. Wszystko to sprawiło, że stosowanie urządzeń cyfrowych w gabinetach logopedycznych zaczęto postrzegać również jako swoiste faux pas.
W drugim kwartale 2020 r. w sposób odgórny skorygowano podejście do zdalnych konsultacji logopedycznych, a pisząc szerzej – do całej telemedycyny. Doszliśmy do punktu, w którym sytuacja diametralnie uległa zmianie ze względu na dynamicznie zmieniającą się sytuację epidemiologiczną związaną z rozprzestrzenianiem się koronawirusa w naszym kraju. W sytuacji epidemii ograniczono funkcjonowanie przedszkoli i szkół. Prowadzenie działalności dydaktycznej i wychowawczej na dotychczasowych zasadach stało się niemożliwe. Zmiany te dotyczyły również ograniczenia działalności poradni psychologiczno-pedagogicznych, które – zgodnie z zaleceniami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej – również rozpoczęły zdalną realizację wybranych działań.
Na skutek okoliczności związanych z zamknięciem gabinetów i poradni specjalistycznych, szkół i przedszkoli zdalna terapia logopedyczna zaczęła wychodzić z cienia. Przy braku możliwości skorzystania z tradycyjnej formy terapii konsultacje przez Internet stały się przedmiotem rekomendacji, przy jednoczesnych pracach związanych z próbami standaryzacji logopedycznej pomocy online. Szansa na wykorzystanie technologii ma powstrzymać negatywny wpływ przerwy w zajęciach o charakterze specjalistycznym, terapeutycznym czy rewalidacyjnym. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom specjalistów i rodziców, Polski Związek Logopedów przedstawił propozycję standardu pomocy logopedycznej online.
Jak można przeczytać na stronach Polskiego Związku Logopedó...