Zasady terapii logopedycznej a praca zdalna – dobre praktyki w gabinecie

Z praktyki logopedy

Autorka opracowała wskazówki dotyczące zasad pracy zdalnej, ważne szczególnie w prowadzonej w tym trybie terapii. Uwzględniła swoje własne doświadczenia, gdyż jako metodyk logopedii i terapeuta dawno już pracuje zdalnie – nie tylko w czasie pandemii.

Praca zdalna jest formą znaną i popularyzowaną na świecie od lat 70. XX w. W Polsce była mało popularna z wyboru, natomiast z powodu pandemii i związanych z nią obostrzeń została zastosowana na masową skalę wiosną 2020 r., również w edukacji i terapii. 
Logopeda w pracy zdalnej może czuć się na początku zagubiony – jesteśmy bowiem bardzo przyzwyczajeni do bezpośredniego kontaktu z odbiorcą naszych usług. Jednak zdalna forma pracy jest w naszym zawodzie nie tylko możliwa, ale też bardzo efektywna. Daje nam skuteczny kontakt z odbiorcą (klientem, pacjentem, otoczeniem pacjenta) – czyli zapewnia pełny zakres działań. Umożliwia przesyłanie zadań, materiałów, prowadzenie zajęć online, zdobywanie i poszerzanie kompetencji zawodowych na szkoleniach i webinariach, samokształcenie, korzystanie z zasobów pomocy logopedycznych, a także tworzenie grup wsparcia. Możemy pracować w trybie zarówno offline, jak i online.
Dzięki takiej formie realizujemy większość celów stawianych profilaktyce, diagnozie i terapii we wszystkich subdyscyplinach logopedycznych. Za każdym razem musimy wszakże zadbać o możliwości swoje i pacjenta (klienta) w zakresie technicznym, miejsca i warunków zajęć.
Każdy nasz program terapeutyczny opiera się na rzetelnej diagnozie. Następnie dobieramy odpowiednio formy terapii. Pracując zdalnie, również dobieramy je adekwatnie do potrzeb – decydujemy, czy jest to konsultacja, porada, instruktaż, cz...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.

700 artykułów online
11 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
70 numerów archiwalnych
5 filmów szkoleniowych
50 autorów – specjalistów
Forum Logopedy • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    Dr n. hum., pracownik naukowo-dydaktyczny Uniwersytetu Gdańskiego, adiunkt w Katedrze Logopedii UG, kierownik Podyplomowych Studiów Emisji i Higieny Głosu UG. Wykształcenie: polonista, językoznawca, logopeda (specjalizacje: neurologopedia, logorytmika, emisja głosu). Od ponad dwudziestu lat zajmuje się logopedią zarówno teoretycznie, jak i praktycznie. Jest autorką licznych publikacji naukowych, a także współautorką podręczników akademickich z logopedii i neurologopedii. Autorka książki Głos jako narzędzie oraz multimedialnych programów terapeutycznych (Czytam i piszę, Multimedialna logorytmika). Prowadzi warsztaty i szkolenia dla nauczycieli i terapeutów z zakresu logopedii i logorytmiki, oraz dla rożnych grup zawodowych z zakresu wystąpień publicznych i komunikacji językowej. Więcej informacji oraz lista publikacji: www.logawt.republika.pl.
    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI