Praca zdalna jest formą znaną i popularyzowaną na świecie od lat 70. XX w. W Polsce była mało popularna z wyboru, natomiast z powodu pandemii i związanych z nią obostrzeń została zastosowana na masową skalę wiosną 2020 r., również w edukacji i terapii.
Logopeda w pracy zdalnej może czuć się na początku zagubiony – jesteśmy bowiem bardzo przyzwyczajeni do bezpośredniego kontaktu z odbiorcą naszych usług. Jednak zdalna forma pracy jest w naszym zawodzie nie tylko możliwa, ale też bardzo efektywna. Daje nam skuteczny kontakt z odbiorcą (klientem, pacjentem, otoczeniem pacjenta) – czyli zapewnia pełny zakres działań. Umożliwia przesyłanie zadań, materiałów, prowadzenie zajęć online, zdobywanie i poszerzanie kompetencji zawodowych na szkoleniach i webinariach, samokształcenie, korzystanie z zasobów pomocy logopedycznych, a także tworzenie grup wsparcia. Możemy pracować w trybie zarówno offline, jak i online.
Dzięki takiej formie realizujemy większość celów stawianych profilaktyce, diagnozie i terapii we wszystkich subdyscyplinach logopedycznych. Za każdym razem musimy wszakże zadbać o możliwości swoje i pacjenta (klienta) w zakresie technicznym, miejsca i warunków zajęć.
Każdy nasz program terapeutyczny opiera się na rzetelnej diagnozie. Następnie dobieramy odpowiednio formy terapii. Pracując zdalnie, również dobieramy je adekwatnie do potrzeb – decydujemy, czy jest to konsultacja, porada, instruktaż, cz...
Zasady terapii logopedycznej a praca zdalna – dobre praktyki w gabinecie
Autorka opracowała wskazówki dotyczące zasad pracy zdalnej, ważne szczególnie w prowadzonej w tym trybie terapii. Uwzględniła swoje własne doświadczenia, gdyż jako metodyk logopedii i terapeuta dawno już pracuje zdalnie – nie tylko w czasie pandemii.