Wykształcenie systemu porozumiewania się

Z praktyki logopedy

W przypadku dziecka z niepełnosprawnością intelektualną i wadą słuchu opracowanie skutecznego programu oddziaływań terapeu­tycznych powinno doprowadzić do wypracowania potrzeby porozumiewania się w oparciu o odpowiednio dobrany dla dziecka system komunikacji.

Identyfikacja problemu

POLECAMY

W momencie rozpoczęcia terapii Oskar uczęszczał do specjalnego oddziału przedszkolnego, chłopiec miał głęboką postać niedosłuchu − nie nawiązywał on kontaktu z rówieśnikami, nie domagał się uwagi otoczenia, nie potrafił poprosić o pomoc w sytuacji dla niego trudnej. Nie był zainteresowany działaniami innych dzieci, nie protestował, gdy ktoś zabierał mu zabawkę. Nie potwierdzał i nie zaprzeczał, nie wskazywał przedmiotów, nie dokonywał wyboru, nie reagował na polecenia kierowane bezpośrednio do niego. Brak możliwości wyrażenia swoich potrzeb czy opinii powodował u chłopca niepokój, wzrost napięcia, coraz częściej pojawiały się zachowania niepożądane, takie jak: rzucanie się na podłogę, płacz, krzyk.

Brak potrzeby porozumiewania się dziecka z rówieśnikami i dorosłymi oraz brak systemu komunikacji znacznie ograniczały osiąganie postępów w rozwoju.

Znaczenie problemu

Brak potrzeby porozumiewania się z otoczeniem powodował, że Oskar był bierny, nie współpracował, nie wykonywał poleceń, nie wybierał zabawki, nie podejmował aktywności, informował o swoich potrzebach w sposób nieakceptowany społecznie i nieczytelny dla innych.

Prognoza negatywna

Brak interwencji w postaci zaplanowanych i systematycznych oddziaływań terapeutycznych umożliwiających wypracowanie potrzeby porozumiewania się i stworzenia systemu komunikacji mógłby doprowadzić do dalszego wycofywania się z relacji i wytworzenia patologicznych sposobów komunikacji. Z czasem u Oskara sygnalizowanie potrzeb mogłoby odbywać się za pomocą krzyk...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.

700 artykułów online
11 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
70 numerów archiwalnych
5 filmów szkoleniowych
50 autorów – specjalistów
Forum Logopedy • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    Oligofrenopedagog, logopeda, surdologopeda, pracuje w Szkole Podstawowej Specjalnej nr 26 w Toruniu, w ktorej m.in. rehabilituje małe dzieci objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju czy uczęszczające do grup przedszkolnych. Od września 2015 r. realizuje program własny usprawniający motorykę małą, kinestezję artykulacyjną i umiejętności w porozumiewaniu się „Oto gimnastyka dla rączki i języka”. Głównym obszarem zainteresowań zawodowych jest szeroko pojęta rehabilitacja słuchu i mowy oraz adaptowanie nowych metod pracy na potrzeby dzieci z niepełnosprawnością intelektualną.
    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI