Współpraca logopedy z rodziną na przykładzie terapii dziecięcej apraksji mowy

Z praktyki logopedy

Im poważniejsze zaburzenie dziecka, tym bardziej dotyka ono całą rodzinę. Powyższe stwierdzenie dotyczy wielu zaburzeń logopedycznych, zarówno komunikacji (np. dzieci ze spektrum autyzmu) czy języka (np. dzieci z rozwojowym zaburzeniem języka), jak i mówienia (Speech Sound Disorders, SSD). Dziecięca apraksja mowy (Childhood Apraxia of Speech, CAS) należy do tej ostatniej grupy. Mowa dziecka jest wtedy bardzo często niezrozumiała, dziecko nie potrafi się porozumieć werbalnie nawet z najbliższymi, mimo ogromnych chęci i wysiłku obu stron, co powoduje narastającą frustrację.

Dziecięca apraksja mowy

Dziecięca apraksja mowy według Amerykańskiego Stowarzyszenia Logopedów i Audiologów (American Speech-Language-Hearing Association, ASHA) to rozwojowe wrodzone zaburzenie planowania ruchów artykulacyjnych o podłożu neurologicznym przy braku deficytów o podłożu neuromięśniowym. Kluczowym deficytem w dziecięcej apraksji mowy jest planowanie i (lub) programowanie czasoprzestrzennych parametrów ruchów artykulacyjnych i ich sekwencjonowania, co objawia się błędami w realizacji dźwięków i prozodii (ASHA 2007). Co to oznacza w praktyce? Aby wypowiedzieć chociażby proste słowo „kot”, mózg musi zaplanować serię precyzyjnych ruchów warg, języka, żuchwy, podniebienia miękkiego oraz przejść między tymi ruchami. Dopiero potem ten „plan działania” jest wysyłany do wykonania do aparatu mowy.
Dziecko z dziecięcą apraksją mowy ma właśnie problem z tym „planem działania” – na poziomie mózgu występuje trudność z przywołaniem odpowiedniego wzorca ruchu i układaniem go w nowe konfiguracje. Często dziecko umie wypowiadać głoski i sylaby, ale ma problem z połączeniem ich w słowa. Błędy w realizacji nie są stałe i bardzo często jedno słowo jest wypowiadane za każdym razem inaczej, np. „banan” jako „babab”, a za chwilę „nabab”, „nan” oraz „baban”.
To zjawisko w znacznym stopniu utrudnia komunikację z otoczeniem, gdyż osoby z tego otoczenia nie mają szans zgadnąć ani się nauczyć, co dane słowo może znaczyć. 
Warto odnotować, że w dziecięcej apraksji mowy kluczowy problem nie jest związany z samą sprawnością artykulatorów ani z napięciem mięśniowym, dlatego popularne ćwiczenia warg i języka nie przyniosą skutku (Bunton 2008).
Mimo pozornego podobieństwa w kwestii planowania ruchu dziecięca apraksja mowy nie jest równoznaczna z dyspraksją. Są to odrębne zaburzenia i wymagają one osobnej diagnozy i osobnego postępowania terapeutycznego. Dziecięca apraksja mowy jest zaburzeniem mowy artykułowanej, które diagnozuje wyłącznie logopeda mający wiedzę i doświadczenie w tej dziedzinie. Jedyną metodą terapeutyczną, która przyniesie oczekiwane rezultaty, jest odpowiednio dobrana praca logopedyczna. Dyspraksja, a dokładnie rozwojowe zaburzenie koordynacji ruchowej (developmental coordination disorder, DCD – ICD 116A04) jest zaburzeniem koordynacji ruchowej w zakresie motoryki dużej i małej i nie wpływa na mówienie. W diagnozie kluczowe znaczenie mają lekarz i terapeuta integracji sensorycznej. Strategie z terapii dyspraksji, np. ćwiczenia motoryki małej i dużej, sekwencjonowanie ruchów, nie będą więc skuteczne w terapii zaburzenia mówienia, jakim jest dziecięca apraksja mowy. Co prawda często współwystępują (Iuzzini-Seigel i in. 2022), jednak techniki terapeutyczne nie mogą być stosowane zamiennie, co jest często spotykanym błędem. 
Dziecięca apraksja mowy niejednokrotnie występuje z innymi jednostkami, np. ze spektrum aut...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.

700 artykułów online
11 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
70 numerów archiwalnych
5 filmów szkoleniowych
50 autorów – specjalistów
Forum Logopedy • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    Logopeda, terapeuta AAC, szkoleniowiec, trener MÓWika i mentor, terapeuta metody PROMPT, glottodydaktyk, a przede wszystkim praktyk. Pracuje z dziećmi z różnymi problemami związanymi z komunikowaniem się i mówieniem. W praktyce logopedycznej opiera się na wspomaganiu mówienia za pomocą komunikacji wspomagającej i alternatywnej. Ciągle pogłębia swoją wiedzę, kładąc szczególny nacisk na metody pracy z dzieckiem z autyzmem, dziecięcą apraksją mowy, afazją motoryczną i zaburzeniami komunikowania się. Swoją wiedzą i doświadczeniem dzieli się, prowadząc szkolenia dla terapeutów i rodziców, wykłady dla studentów Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu oraz własną stronę internetową apraksja.pl. Prelegentka na licznych konferencjach, zarówno w Polsce, jak i za granicą (m.in. AAC in the cloud, Apraxia Kids National Conference). Mama szesnastoletniego Huberta, chłopca z autyzmem i dziecięcą apraksją mowy, użytkownika komunikacji wspomagającej i alternatywnej. Współautorka publikacji Komunikacja wspomagająca i alternatywna (AAC) w praktyce logopedycznej i terapeutycznej (Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2023).

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI