Wpływ Symultaniczno-Sekwencyjnej Nauki Czytania® na rozwój mowy i funkcji poznawczych na przykładzie dziecka z zespołem Westa

Z praktyki logopedy

Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania® jest jedną z siedemnastu technik metody krakowskiej, która holistycznie i terapeutycznie oddziałuje na mózg. Jest ratunkiem i wsparciem w procesie nabywania mowy oraz rozwoju funkcji poznawczych dla dzieci z zespołem Westa. Mówiąc o zespole Westa – chorobie, która jest wpisana do rejestru chorób rzadkich – trzeba mieć na uwadze, że najważniejszym celem terapeutycznym lekarzy jest zatrzymanie napadów padaczkowych, a nie myśl o rozwoju funkcji poznawczych i mowy.

Ogromna wiedza i odpowiedzialność spoczywają na neurologach, którzy dobierając leki, starają się zatrzymać nieustanne ataki osób z zespołem Westa. Niestety, farmakologia nie jest obojętna na rozwój funkcji poznawczych.

POLECAMY

Podstawy teoretyczne

Zespół Westa to ciężki rodzaj padaczki, opisywany również jako „napady zgięciowe”. Napady bowiem cechują się nagłym zgięciem lub wyprostem, które obejmują jednocześnie głowę, tułów i kończyny. Napady zazwyczaj pojawiają się w pierwszych sześciu miesiącach życia. Elektroencefalografia wykazuje duży stopień nieprawidłowości z nieuporządkowaną wysokowoltażową, wolnofalową czynnością i wieloogniskowymi iglicami. Zapis ten nosi nazwę hipsarytmii. Napady są szczególnie oporne na leki przeciwpadaczkowe. Tylko 5–10% dzieci z napadami zgięciowymi wykazuje prawidłowy lub prawie prawidłowy poziom inteligencji, a u ponad 66% stwierdza się poważne zaburzenia[1].

Jak pisze Halina Pawłowska-Jaroń, padaczka i napady padaczkowe są stanami wynikającymi z nadmiernego nieprawidłowego pobudzenia komórek nerwowych półkul mózgu[2]. W literaturze przedmiotu padaczka opisywana jest z punktu widzenia fizjologicznego lub klinicznego. Według definicji fizjologicznej „padaczka jest określeniem sporadycznych, nagłych, nadmiernych, gwałtownych i zlokalizowanych wyładowań istoty szarej” (Appleton, Gibbs 2000).

Definicja kliniczna mówi, że „napad padaczkowy jest przerywanym (intermitującym)...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.

700 artykułów online
11 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
70 numerów archiwalnych
5 filmów szkoleniowych
50 autorów – specjalistów
Forum Logopedy • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    Neurologopeda, pedagog, oligofrenopedagog. Certyfikowany Terapeuta Metody Krakowskiej®. Posiada piętnastoletnie doświadczenie w pracy terapeutycznej. Współpracowała z ośrodkiem wczesnej interwencji, centrum rehabilitacji i szkołami specjalnymi, prowadząc terapię logopedyczną. Obecnie prowadzi gabinet KRÓLESTWO MOWY w Osiecznej k. Leszna. Prywatnie mama Igi, Julka i Zuzi z zespołem Westa. 

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI