Wpływ rozwoju językowego dzieci jąkających się na opanowanie techniki wystukiwania sylab

Z praktyki logopedy

Jąkanie to złożony problem. Wpływa na jakość mowy osoby jąkającej się, na jej samopoczucie i komfort życia. Skuteczna terapia jąkania musi zawierać oddziaływania logopedyczne oraz psychologiczne, obejmujące osobę jąkającą się i jej najbliższe otoczenie.

Chcesz wiedzieć więcej na temat komunikacji z dzieckiem? Sprawdź artykuł: Rodzaje błędów językowych

POLECAMY

Rozwój językowy dzieci jąkających się

Charakterystyczne dla osób jąkających się cechy osobowości, częsty brak akceptacji ich trudności w mówieniu wśród grupy rówieśniczej, w szkole (Szamburski 2007), a nawet w środowisku rodzinnym, mogą powodować niechęć dziecka do wypowiadania się oraz do brania udziału w sytuacjach komunikacyjnych, zwłaszcza z osobami obcymi. Skoro dziecko jąkające się produkuje mniej komunikatów niż jego rówieśnicy, to czy jego umiejętność formułowania prawidłowych zdań jest przez to obniżona w porównaniu do innych dzieci w jego wieku? Aby odpowiedzieć na to pytanie, przebadałam grupę piętnaściorga dzieci uczęszczających na terapię grupową jąkania.
Narzędziem, które wybrałam do przeprowadzenia badania, jest Test Rozwoju Językowego TRJ, wydany przez Instytut Badań Edukacyjnych. Test ten ma status standaryzowanego i znormalizowanego narzędzia diagnostycznego oraz umożliwia pomiar kompetencji językowej dzieci w wieku od 4. do 8. r.ż. Test Rozwoju Językowego TRJ bada dwie podstawowe płaszczyzny języka: słownik (ocena czynnego i biernego zasobu słownika) i gramatykę (ocena rozumienia i używania konstrukcji gramatycznych) 
oraz dyskurs (ocena rozumienia słyszanego tekstu). Podziel...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.

700 artykułów online
11 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
70 numerów archiwalnych
5 filmów szkoleniowych
50 autorów – specjalistów
Forum Logopedy • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    Absolwentka studiów pierwszego i drugiego stopnia na kierunku logopedia ogólna i kliniczna na Uniwersytecie Warszawskim. Prowadzi terapię logopedyczną w Fundacji Scolar.

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI