Dzieci z opóźnionym rozwojem mowy przybywa w gabinetach, co naturalnie prowokuje logopedów do poszukiwania efektywnych ścieżek terapeutycznych oraz takich sposobów działania, by móc efektywnie stymulować mowę dziecka. Jednym ze sposobów, które porządkują myślenie o terapii małego dziecka z ORM, jest ten oparty na ideologii zawartej w programie Learning Language and Loving It (pol. Lubimy uczyć się mówić). Według twórców metody, rozwój dzieci jest uwarunkowany jakością i ilością interakcji między nimi a ich terapeutami, opiekunami i nauczycielami. Zapewnienie dzieciom optymalnego rozwoju w zakresie przyswajania języka oraz nabywania umiejętności czytania i pisania zależy w dużym stopniu od przygotowania ich terapeutów, wychowawców i rodziców.
Przytoczone niżej metody zawarte w programie Learning Language and Loving It mogą być traktowane jako wskazówki do prowadzenia profilaktyki rozwoju oraz terapii. Program LLLI odpowiada bowiem na potrzebę efektywnej edukacji, skupia się na responsywności językowej, wyposażając terapeutów, nauczycieli i opiekunów w techniki efektywnego stymulowania rozwoju językowego małych dzieci.
POLECAMY
Postępowanie terapeutyczne
Zasada towarzyszenia rodzica w terapii dziecka z opóźnionym rozwojem mowy jest ogromnie istotna, okrojona bowiem czasowo terapia prowadzona przez logopedę nie jest w stanie przynieść tak szybkich i dobrych efektów jak terapia domowa w pełnym zakresie czasowym. Jednak to logopeda wyznacza etapy prowadzonej terapii i obiera najkorzystniejszą drogę rozwijania kompetencji językowych dziecka.
Zadaniem logopedy jest stworzenie optymalnego programu terapeutycznego. Terapia ta skupiać powinna się na rozwijaniu niewykształconych sprawności językowych ze szczególnym uwzględnieniem kolejnych etapów rozwoju mowy. Oznacza to, że praca z dzieckiem z opóźnieniem powinna przechodzić przez takie same etapy, jakie obserwuje się w toku prawidłowego rozwoju.
Prócz uczestnictwa dziecka w terapii z logopedą i pracy opiekunów w środowisku wychowawczym wskazane jest, aby dziecko brało udział w zajęciach ogólnorozwojowych i logorytmicznych, które stworzą mu więcej możliwości do mówienia i komunikowania się.
Terapia w praktyce – na podstawie kanadyjskiego programu Learning Language and Loving It
Uważa się, że najefektywniejszą terapią dla dziecka z opóźnionym rozwojem mowy jest odpowiednia stymulacja językowa prowadzona przez otoczenie. Dobrze poinstruowani rodzice i opiekunowie mogą znacznie przyspieszyć efekty poprzez budowanie i rozwijanie kompetencji językowej swojego dziecka w jego naturalnym środowisku. Mowa tu m.in. o dobrze rozumianej tzw. kąpieli słownej, czyli o intensywnym mówieniu do dziecka, werbalizowaniu wszystkiego, co się wokół niego dzieje, chociażby opisywaniu czynności prozaicznych, opisywaniu uczuć czy obserwowanych zjawisk przy jednoczesnym dawaniu przestrzeni na udział dziecka w interakcji. Celem takiego działania jest zmotywowanie dziecka do komunikowania się, a w następstwie do mówienia.
Jest wiele metod, które skupiają się na tego rod...